Vrouwelijke docenten maken door de lagere beoordelingen elf procent minder kans om op te klimmen tot universitair hoofddocent dan mannelijke docenten, stelt het International Institute of Social Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De onderzoekers bestudeerden 650 vakevaluaties van in totaal 272 vakken. Dit waren allemaal vakken, gegeven door ISS zelf, waar zowel mannen als vrouwen voor de klas stonden. Het instituut heeft veel studenten uit ontwikkelingslanden en ‘landen in transitie’, maar een minder hoge waardering voor vrouwelijke docenten is ook al in meerdere studies aangetoond onder westerse studenten.
De onderzoekers hebben de resultaten voor uiteenlopende effecten gecorrigeerd. Zo krijgt de cursusleider vaak een hogere beoordeling dan de andere docent, maar ook als daarvoor gecorrigeerd wordt, kan het verschil niet worden verklaard. Hetzelfde geldt voor leeftijd. En ook de wetenschappelijke kwaliteit van de docenten (de impact van hun publicaties) verandert niets aan de uitkomst. Voor de zekerheid keken de onderzoekers nog of uitschieters naar boven (heel goede mannelijke docenten) of naar beneden (heel slechte vrouwelijke docenten) de uitkomst verstoorden, maar nee.
De onderzoekers konden niet zien of vrouwelijke studenten anders oordelen dan mannelijke studenten, omdat studenten de evaluaties anoniem invullen. Wel was opvallend dat bij vakken over gender de beoordeling van de docenten niet beïnvloed werd door het geslacht. ‘Wat suggereert dat studenten gevoelig te maken zijn voor gender issues’, aldus de auteurs van de publicatie.
Overigens bleek de ethniciteit van docenten geen invloed te hebben op de uitkomsten van de evaluaties. Studenten zijn dus wel seksistisch, maar niet racistisch.
Lees meer over gender issues:
Feminisering afdwingen?
Vrouwen maken minder kans bij NWO
Noëlle Aarts Teacher of the Year 2015
Door het glazen plafond met een coach
Voorlopig geen nieuwe genderminor
‘Aandacht voor gender levert betere kennis’