Organisatie - 29 november 2019

WUR moet hoogbegaafdvriendelijker

tekst:
Luuk Zegers
1

Een groepje hoogbegaafde WUR-studenten is bezig met een project om de universiteit ‘hoogbegaafdvriendelijker’ te maken. Want het klinkt misschien gek, maar ook die groep studenten loopt vaak tegen dingen aan op de universiteit.

Logo van het Giftedness-project. © WUR

Hoogbegaafdheid is méér dan alleen een hoog IQ, zegt student Levensmiddelentechnologie Liselore Marcuse (23). ‘Het is een samenspel van verschillende kenmerken waar intelligentie er één van is.’ Samen met vier andere hoogbegaafde studenten is ze betrokken bij het Giftedness-project. ‘Hoogbegaafdheid of giftedness uit zich op verschillende manieren. Snel, complex en rijk denken bijvoorbeeld. Maar er komt ook vaak een fijngevoeligheid voor de buitenwereld bij kijken. Dat hoogbegaafde mensen allemaal Einsteins zijn, is dus een misvatting. Daarnaast zijn er ook gradaties: iemand met een IQ van 160 verschilt van iemand met een IQ van 130.’ Marcuse gebruikt liever de Engelse term gifted dan de Nederlandse variant. ‘Hoogbegaafd heeft toch een negatieve bijklank, iets wijsneus-achtigs en kan hoge verwachtingen scheppen.’  

Bang voor succes
‘Het klinkt misschien gek, maar er is een grote groep gifted studenten die vastloopt of tegen dingen aanloopt,’ vertelt Marcuse. ‘Ze kampen bijvoorbeeld met faalangst, concentratieproblemen of eenzaamheid. Anderen hebben angst voor succes: zij willen liever niet te hoge cijfers halen omdat ze normaal willen zijn. Hoogbegaafdheid heeft dus invloed op het welzijn van studenten en op hun studieresultaten. Dat je hoogbegaafd bent, betekent dus niet automatisch dat je tienen haalt.’ 

Ook docenten weten niet altijd hoe ze met hoogbegaafdheid om moeten gaan, zegt studentendecaan Ruur Boersma, die betrokken is bij het Giftedness-project. ‘Dat kan bijvoorbeeld lastig zijn bij het begeleiden van een thesis. Een docent mailde de rector met de vraag of de universiteit al iets doet op het gebied van hoogbegaafdheid. Naar aanleiding daarvan zijn we met dit project begonnen. Omdat ik als studentendecaan al een paar jaar met hoogbegaafdheid bezig ben, heb ik het initiatief genomen om een aantal studenten te vragen met dit project aan de slag te gaan.’  

Veilige ontmoetingsplaats
De projectgroep heeft gifted studenten gevraagd waar zij tegenaan lopen en hoe de universiteit hun zou kunnen helpen. Momenteel staat er ook een enquête uit bij docenten om hun vragen in kaart te brengen. Marcuse: ‘We willen de vragen van leraren beantwoorden en ruimte bieden aan hoogbegaafde studenten om met elkaar in contact te komen. Daarvoor gaan we evenementen zoals colleges en gesprekken over hoogbegaafdheid organiseren, ook voor studenten die nog nooit een IQ test hebben gedaan maar zich wel herkennen in kenmerken. De eerste daarvan is in januari.’ Ook komt er een online platform via MS Teams, waar hoogbegaafde studenten met elkaar in gesprek kunnen gaan en vragen kunnen stellen. ‘Een soort veilige ontmoetingsplaats’, aldus Marcuse. 

Boersma: ‘Studenten met hoogbegaafdheid kunnen elkaar helpen. Daarvoor moeten ze elkaar wel kunnen vinden. En voor docenten is het goed om te weten hoe ze hoogbegaafde studenten kunnen herkennen en hoe ze het beste met hen kunnen omgaan. In juli heb ik daar een workshop over gegeven, maar het zou fijn zijn als dat een onderdeel wordt van de training voor thesisbegeleiding. Docenten moeten weten dat hoogbegaafden nét op een andere manier met dingen bezig zijn.’  

Vragen over hoogbegaafdheid? Klik hier voor meer informatie of stuur een mail naar giftedness@wur.nl

Lees meer:

Re:acties 1

  • Poekie

    Met alle respect, maar misschien ben je niet hoogbegaafd als je niet normaal kan functioneren? De dame in kwestie wordt liever 'gifted' dan 'hoogbegaafd' genoemd, want hoogbegaafd klinkt te wijsneusachtig.... Special snowflake to the max. En een online safespace? Hou op met me. Groei op, raak gehard en weet dat de echte wereld buiten de universiteit ook geen rekening zal houden met je special needs. Al met al een nogal betuttelend artikel waarvan ik me soms afvroeg of dit de resource of the speld is?

    Groetjes van een masterstudent die zijn gymnasiumdiploma en BSc cum laude heeft gehaald, maar gelukkig niet 'gifted' is.



    Reageer

resource_wageningenur_nl_forum_reactions_wrapper for object 42 of type wm_language nl_gx_webmanager_cms_core_implementation_languageimpl 2

  • Jelmar

    Kennelijk beseft "Poekie" met al "het" gymnasiumdiploma en BSx cum laude "verstand" zich niet dat het juist deze mens is: "zonder enig inleving en gevoel voor mens/dier/milieu, kortom zonder enig moreel besef maar wel met hoge intellectuele vaardigheden, die het "zo goed doen in deze maatschappij" en in hun perverse (top)functies ( bv: bankwezen,politiek of bio-industrie gerelateerd )"; die niet "normaal kan funcioneren !"
    Echter de norm voor normaal is abnormaal : uitbuiting en egocentrisme. Mensen die deze "(top)functies" uitvoeren bij
    gratie en steun van de egocentrische "echte wereld" mensenmassa. "De echte wereld" als: de mensenmassa die per definitie de verkeerde beslissing neemt en o.a. cum laude / bSc leiders en topfunctionarissen in hun functie plaatsen. Het wordt hoog tijd om hulpgroepen en troepen op te richten voor hoogbegaafden/gifted people die vastlopen omdat zij niet alleen hoogbegaafd zijn in wetenschappelijk inzicht maar tevens hoogsensitief zijn met empatisch talent en daarmee in deze zieke maatschappij in de problemen komen. Dit land bestaat voor het grootste deel uit egotrippers die ipv in hoogsensitiveit grossieren in psychopatie en leugenarij...
    "De echte wereld" ? die durf jij niet eens aan te zien Poekie!

    • fret

      oei Jelmar, een beetje negatieve feedback gekregen aan het begin van het nieuwe jaar?
      sorry, ik leef met je mee.
      Was het iemand uit het bankwezen, de politiek of bio-industrie? Ik bied een luisterend oor.


Re:ageer