Wetenschap

Kennismaken met ontwerpen tijdens Zomerlab

Zo'n twintig VWO-scholieren maken deze week kennis met landschapsarchitectuur op de Wageningse campus. Zij vragen zich af hoe de Veluwe weer hét recreatiegebied van Nederland kan worden.
Rob Ramaker

Foto: scholieren trekken kaarten over om een ‘overlay’ te maken (Rob Ramaker)

Het is misschien nog zomervakantie maar in het atelier bovenin het Forumgebouw is het druk vandaag. Op iedere tafel ligt een kaart van de Veluwe – schaal één op 25 duizend – bedekt met overtrekpapier. Geconcentreerd trekken scholieren de contouren van weilanden, heidevelden en bebouwing over met kleurstiften. Om het procedé daarna te herhalen met kaarten voor hoogte en bodemgesteldheid. De ‘overlay’ op het overtrekpapier moet verborgen verbanden zichtbaar maken. Welkom bij de eerste editie van Zomerlab.

Een twintigtal scholieren werkt deze week aan een opdracht van landschapsarchitect Jorrit Noordhuizen. Hij werkt bij bureau Nohnik en is alumnus van Wageningen University. Noordhuizen vraagt zich af hoe de aanleg van een transferium bij station Ede-Wageningen kan zorgen dat de Veluwe recreatiebestemming nummer één van Nederland wordt. Een opdracht die hij zelf kreeg van de provincie Gelderland. Het is de hoop dat scholieren met ideeën komen waar ‘echte’ architecten niet aan denken. Longboarden op de Veluwe, is daar bijvoorbeeld al aan gedacht?

‘Geen flauw idee’

Zomerlab is een nieuwe wervingsactiviteit van de afdeling Voorlichting en werving. En sommige deelnemers denken inderdaad al serieus over een studie in Wageningen. Dit geldt echter lang niet voor iedereen: ‘Ik vind het leuk bezig te zijn en niet de hele vakantie niets te doen’, zegt Fraukje uit 5VWO van het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt uit Amersfoort. Fraukje heeft nog ‘geen flauw idee’ wat ze wil studeren, en daarom probeert ze van alles. Landschapsarchitectuur is wel om een andere reden interessant; haar opa studeerde dit ooit in Wageningen.

Dat de scholieren voor het eerst gaan ontwerpen, is vanmiddag nauwelijks te zien. Vol overgave storten ze zich op de kaarten. Haast is ook geboden. Studenten krijgen normaal acht weken voor een ontwerpstudio, zegt Hanneke Schavemaker, studieadviseur van de opleiding Landschapsarchitectuur en ruimtelijke planning. Dit is nu in één week geperst. Morgen staat een excursie op het programma, woensdag en donderdag wordt ontworpen en vrijdag de uiteindelijke presentatie. De week moet vooral een goede indruk geven van de studie en het werk.

Ik vind het leuk bezig te zijn en niet de hele vakantie niets te doen

Fraukje, 5VWO-scholier en deelnemer aan Zomerlab

Sleeptouw

Voor Ate, 5 VWO-student van het Corderius College uit Amersfoort, is dat werk een aangename verrassing. Hij is hier op sleeptouw met een vriend. ‘Ik heb toch niet zo heel veel te doen in de vakantie.’ Maar is inmiddels vlijtig het landgebruik aan het overtrekken. Vooraf had hij niet echt een idee wat dat inhield maar de dag is tot dusver leuk. Of dat gevolgen heeft voor zijn studiekeuze? Hij is er nog niet uit maar heeft een jaar extra tijd gekregen om erover na te denken. Afgelopen jaar bleef hij zitten. ‘Ging niet zo goed met wiskunde.’

Voor Schavemaker is het ook niet zo belangrijk dat zich meer studenten aanmelden. Met circa zestig inschrijvingen zit de opleiding in zijn huidige opzet aan een natuurlijk plafond. In het gloednieuwe atelier bovenin het Forumgebouw is geen ruimte voor veel meer studenten. Zomerlab moet scholieren voldoende informatie geven een weloverwogen studiekeuze te maken. ‘En het is leuk deze kinderen te laten ervaren wat landschapsarchitectuur is’.