Gemeenteraadsverkiezingen: bouwen voor studenten of starters (video)

Het aantal studenten aan de universiteit is hard gegroeid en dat is terug te zien in het kameraanbod. Een kamer vinden is lastig, ondanks dat hard wordt bijgebouwd. Wat nu?
Kenneth van Zijl,Stijn van Gils

Rosanne Groot (GroenLinks) ziet graag dat Wageningen flink bijbouwt. De hoogte in, want daar is nog ruimte. Lara Minnaard (Stadspartij) en Gersom van der Elst (ChristenUnie) hebben daar meer moeite mee. Op veel plaatsen past dat volgens hen helemaal niet in het stadsbeeld. Ook vinden deze partijen dat gezinswoningen niet zomaar kunnen worden omgetoverd in studentenhuizen.

Vergelijkbare scheidslijnen

Vergelijkbare scheidslijnen zijn te zien bij de andere partijen. Zo vinden ook SP, PvdA, en CDA dat gezinswoningen niet zomaar een studentenhuis mogen worden. De meeste van deze partijen denken dat het onvermijdelijk is dat meer studenten in buurgemeenten gaan wonen. ‘Het is oneerlijk om te stellen dat iedereen in Wageningen kan wonen. Al zouden we nu heel snel gaan bouwen, dan nog duurt het een tijd tot er huizen zijn’, vertelde Anne Walther tijdens het studentendebat in Orion, eerder deze maand.

Lara Minnaard benadrukt dat onder de huidige coalitie, bestaande uit D66, GroenLinks en haar eigen Stadspartij de afgelopen jaren al veel bouwprojecten voor studentencomplexen zijn gestart. Procedures daarvoor moeten volgens haar zo snel mogelijk lopen, maar wel zorgvuldig gebeuren. En dat kost nu eenmaal tijd. Op enkele punten rondom huisvesting zijn de partijen het trouwens behoorlijk met elkaar eens. Zo wil elke partij dat nieuwbouw in principe klimaatneutraal wordt.

Lees meer over de gemeenteraadsverkiezingen