Gratis lunchen met afgewezen eten

Kromkommers, te kleine aardappels en pokdalige pompoenen. Mooi zijn ze niet maar je kunt ze prima eten. Een groep Wageningse studenten maakt komende zondag een lunch met onverkoopbare etenswaren. Helemaal gratis.

Dat er te veel eten wordt verspild, weten we inmiddels. Maar Humble Harvest , een groep studenten die verspild voedsel redden, en Ceres willen daar een positieve draai aan geven. Humble Harvest gaat de komende dagen langs lokale boeren en winkels om onverkoopbare waar op te halen, die anders verspild zou worden. Ceres stelt haar enorme keuken en de sociëteit open, en verwelkomt vijfhonderd eters.

Het belooft een gezellige middag te worden. Mississippi Delta Beats zorgt voor de live muziek, een mix van house en blues. Daarnaast worden delen van de film Taste the Waste vertoond. ‘Het gaat er gewoon om gezellig samen te eten’, aldus de organisatie.

De betrokken studenten hopen op 500 bezoekers, zoals blijkt uit de naam van het evenement: Feeding the 500. Maar of ze dat aantal daadwerkelijk halen is niet duidelijk. Ook het menu is nog onbekend, want de koks weten nog niet welk eten ze tot hun beschikking hebben. Iedereen die zin heeft in een gratis maaltijd kan op 7 december vanaf 12 uur binnenlopen bij Ceres.