‘We konden het eigenlijk niet geloven’

Voor het eerst bereikte een Wagenings studententeam de finale van iGem, een wereldwijde krachtmeting op het gebied van synthetische biologie. De Wage­ningers eindigden verrassend in de kopgroep.

‘Het is nog een beetje onwerkelijk. We staan echt te stuiteren’, reageerde teamlid Kees van der Ark afgelopen week via een krakerige Skype-verbinding vanuit Boston. Net daarvoor hoorde hij dat het WUR-team wereldwijd bij de beste zestien hoort. Van 190 deelnemers. ‘We konden het eigenlijk niet geloven.’ Aangezien de studenten al een jaar voor iGem zwoegden, was de ontlading groot. Inmiddels zijn de bioknutselaars weer thuis. Teamlid Jeroen Bosman zit maandagochtend zelfs braaf aan zijn thesis. Wel in een MIT-trui en mét flinke jetlag. Het waren hectische weken, zegt hij. In Boston maakten ze lange dagen met presentaties van andere teams, maar ook van NASA en de FBI. En natuurlijk dronken ze biertjes en zwierven ze over de ‘gigantische’ campussen van Harvard en MIT. Hoewel Bosman het project geweldig vond, is hij opgelucht dat het nu voorbij is. ‘Ik wil weer meer tijd met mijn vriendin doorbrengen.’ Het was een zwaar traject en bij de meeste teamleden is de koek op. Zelfs na de Europese finale op 7 oktober werd nog koortsachtig geschaafd aan zwakke punten, waarbij ook het laatste ‘vrije’ weekend vóór Boston uiteindelijk voor de bijl ging: de finaleposter moest nog af. De producten van de iGem-competitie passen in het veld van de synthetisch biologie. Onderzoekers maken hierbij kunstmatige schakelingen, opgebouwd uit individuele biobricks. Deze schakelingen hebben allerlei nuttige functies. In het Wageningse geval bijvoorbeeld het op een specifieke plek in het lichaam afleveren van medicijnen. Het winnende team uit Groningen bedacht een ‘voedselbewaker’ die oplicht zodra het eten bederft.