Wetenschap - 26 april 2018

‘De Google-generatie verliest haar geheugen’

tekst:
Kenneth van Zijl

Yuxi Deng deed promotieonderzoek naar eiwitafbraak. Haar geheugen bleek van zo veel waarde bij haar wetenschappelijke werk, dat ze besloot een van haar stellingen aan deze cognitieve vaardigheid te wijden.

Yuxi Deng uit China promoveerde op 20 april op een onderzoek naar de voorspelbaarheid van enzymatische eiwitafbraak.

Stelling: Memory is a cognitive skill that is often underestimated in scientific education

‘In de wetenschap is het begrijpen van het onderzoek dat je doet natuurlijk het belangrijkst. Maar logisch nadenken gecombineerd met een goed geheugen, brengt mijns inziens wetenschappelijke discussies verder. Bijvoorbeeld: ik heb een afspraak met mijn begeleider en hij vraagt mij iets over een onderwerp dat aan mijn onderzoek gerelateerd is. Dan is het fijn als ik die kennis uit mijn geheugen kan putten. Als ik alles moet Googelen, alvorens ik antwoord kan geven, dan is dat niet alleen vervelend, maar het houdt ook de discussie op. Letterlijk.

Ik begrijp ook wel dat het internet nu zo ontzettend goed is, dat je werkelijk alles kunt opzoeken. Daarom denken mensen dat ze niets hoeven te onthouden, want je kijkt op je mobiel en het antwoord is binnen handbereik. Je zou het de Google-generatie kunnen noemen. Echter, je gaat niet op je telefoon kijken tijdens een presentatie, of tijdens een meeting.

Ik denk dat als je meer gebruikmaakt van je geheugen tijdens discussies, je sneller tot inzicht en tot de kern komt. Daarom probeer ik mijn geheugen te trainen, door het aantal aminozuren van de eiwitten waar ik mee werk te onthouden. En ik heb zelfs geprobeerd om de condities tijdens de verschillende experimenten te onthouden, zoals temperatuur en pH-waarden. Het
heeft mij verbaasd hoe snel je geheugen achteruitgaat als je het niet traint. Het is zoals met hoofdrekenen. Als je het nooit doet, kan je op een gegeven moment niet eens meer de bedragen van een supermarktbonnetje foutloos optellen.’


Re:ageer