Wetenschap - 5 november 2019

Wetenschappers schrijven brandbrief over nieuw voedselkeurmerk

tekst:
Tessa Louwerens
1

Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid zal deze maand beslissen of Nederland het Nutri-Score-label voor gezonde voeding op producten gaat zetten. Voedingswetenschappers, onder wie hoogleraar Kees de Graaf van Humane Voeding, vinden het een slecht idee en schreven een brandbrief die ze vandaag persoonlijk overhandigden.

Bron: Wikimedia commons

Nutri-Score, een soort energielabel voor voeding dat in Frankrijk en België al wordt gebruikt, moet consumenten helpen gezondere keuzes te maken. Producten krijgen minpunten voor suiker, verzadigd vet en zout en pluspunten voor bijvoorbeeld vezels en eiwitten. Nederlandse supermarktketens en de Consumentenbond zijn enthousiast. Wetenschappers zijn minder overtuigd. Een groep van ruim 160 voedingswetenschappers en -deskundigen schreef een brandbrief.

Schijf van Vijf

Belangrijkste kritiek is dat Nutri-score niet overeenkomt met het advies van de Schijf van Vijf. ‘Neem een product als olijfolie’, zegt De Graaf. ‘Dat staat in de Schijf van Vijf, maar krijgt bij Nutri-Score een D of E. En wit- en volkorenbrood krijgen allebei een A.’ Dat komt volgens hem deels doordat de score is gebaseerd op Franse richtlijnen. ‘Franse eetpatronen zijn anders dan de Nederlandse. Daardoor verschillen ook de richtlijnen.’

Verwarrend

Tegengestelde adviezen zijn volgens De Graaf verwarrend voor consumenten en kunnen het vertrouwen in het voedingscentrum en de overheid schaden. ‘Denk aan het gezondere-keuzevinkje, dat uiteindelijk ook ten onder is gegaan aan tegenstrijdigheden.’

De briefschrijvers willen dat de overheid de tijd krijgt om een Nederlandse versie van Nutri-Score te ontwikkelen. Ze gaan daarover in gesprek met het ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Half november zal een keuze gemaakt worden.

Lees ook:

Re:acties 1

  • Een keuzebewuste consument.

    Was het vertrouwen in het voedingscentrum en de overheid al niet geschaad?
    Die keurmerken dragen totaal niets bij aan de keuze van de consument, de meesten kiezen toch wel wat ze altijd al kiezen. De consument zou een keertje kúnnen veranderen van keuze maar uiteindelijk weer voor z'n eigen product kiezen.

    Reageer

Re:ageer