Student - 11 november 2015

Studentenraad schrijft open brief over bestuursbeurs

10

De studentenraad wil dat de bestuursbeurs (FOS) minimaal 370 euro per maand bedraagt en wees daarom de door de raad van bestuur geboden 320 euro af. In een brief legt de studentenraad aan studenten uit waarom die 50 euro zo’n groot verschil maken.

De onenigheid tussen de studentenraad en de raad van bestuur over de FOS leverde een conflict op dat zal dienen voor de Landelijke Geschillen Commissie.

Volgens de studentenraad is het niet voor alle studenten duidelijk waarom de studentenraad vasthoudt aan die 50 euro, schrijven de raadsleden in de brief. Ze benadrukken dat de pijn voor de raad zit in het feit dat de RvB voortaan gebruik wil maken van een uniform bedrag. Dit heeft tot gevolg dat er geen aanvullende bestuursbeurs meer wordt uitgekeerd. De studentenraad vreest dat studenten met een aanvullende beurs hierdoor een te hoge drempel zullen ervaren om aan een bestuursjaar te beginnen.

Re:acties 10

• Tjah

Studenten met een aanvullende beurs krijgen nog steeds compensatie vanuit de overheid ook met het sociaal leenstelsel. Studenten zonder aanvullende beurs krijgen helemaal niets meer van de overheid en veel van hen ook niets van de ouders. Dat de RvB er voor kiest om een uniform, hoger, bedrag te kiezen voor álle studenten lijkt mij fair in het licht daarvan.

• Gerben

Ik sluit me aan bij broer konijn. Serieus - draait alles om rendementsdenken bij die studentbestuurders? Elke student is welkom bij de cursus Omgaan met Geld.

• Ja

Zeker Broer Konijn, een bestuursjaar is een goede manier om jezelf te ontwikkelen. Ik vind echter dat in een studentenstad zoals Wageningen, waar bijna alle activiteiten worden georganiseerd door studenten voor studenten, een goede vergoeding ongelofelijk belangrijk is. Laten we eerlijk zijn, zonder studentenbesturen zou Wageningen een stuk minder aantrekkelijk zijn. Het is dus heel belangrijk om een bestuursjaar toegankelijk te houden. 370 euro is mijn inziens een mooi bedrag. Ook namens mij, veel succes!

• Broer Konijn

En die 50,- euro gaat het verschil maken?

Ze leggen het voorstel van de RvB naast zich neer omdat ze het bedrag 50,- te laag vinden, de uniformiteit hebben ze al geaccepteerd en is ook niet de reden dat ze naar de landelijke geschillen commissie gaan. Lijkt meer alsof ze een beetje een statement aan het maken zijn dan constructief het pijnpunt onderbouwen.

De argumentatie op basis van het NIBUD is natuurlijk ook gewoon loos. Het NIBUD rekent dat de gemiddelde student 1.110,- euro per maand uitgeeft. Dit vind ik persoonlijk al vrij riant, zeker voor een student uit Wageningen.

Vervolgens beargumenteerd de SR dat de verdeling van deze kosten 1/3 student, 1/3 ouders en 1/3 overheid waren. Nu kreeg ik destijds van de overheid helaas maar 270,- ipv 370,-, legden mijn ouders niets bij (geen aanvullende beurs) en heb ik voor de rest gewerkt en "geïnvesteerd" in mezelf (lenen). Nu zijn mijn gierige ouders misschien niet representatief, maar ik betwijfel ten zeerste of de gemiddelde student wel 370,- van zijn ouders krijgt. Slaat dan ook nergens op om die 50,- te eisen op basis van een berekening van het NIBUD en de 1/3 verdeelsleutel.

Maar betekent dit nou juist dan dat de SR een punt heeft dat er meer geld moet komen om de arme student tegemoet te komen? Wellicht, meer geld is natuurlijk altijd mooi, maar niet op basis van deze wanargumentatie.

Ik denk dat er best een lichte financiële drempel mag zijn om een bestuursjaar te doen. Met dergelijke beloningen wordt het financieel zelfs bijna aantrekkelijk, naast dat het ook leuk, leerzaam en een nietszeggende cv vuller is. Studenten met niet gierige ouders :P, maar die echt geen geld hebben krijgen immers nog steeds de basisbeurs om dat te compenseren.

• Heurrweg

Het is iets te makkelijk om dit wanargumenten te noemen. Iets gebaseerd op het NIBUD lijkt mij perfect legitiem. De overheid gebruikt dit ook als richtlijn, dat is niet voor niets. Dat jij als persoon een heel instituut in twijfel trekt dat dit berekend, is een keuze. Beleid moet nou eenmaal ergens op gebaseerd worden. De gegevens van Wageninen opzich zijn er nou eenmaal niet.

Verder is het bod van 370 als ik het goed begrijp IN PLAATS van een aanvullende beurs. De universiteit wil niet werken met een aanvullend beurs systeem waardoor het voor iedereen toegankelijk blijft? Dan het standaard bedrag maar verhogen zodat je de arme student ook tegemoet komt. Ik kan mij niet voorstellen dat de SR er niet meteen mee instemt als de Uni aanbied met een aanvullende beurs te werken. Niets mis met het plan lijkt mij.

Veel succes in ieder geval SR. Goed dat jullie bij je punt blijven.

• Goed bezig

Excuses, de 370 uiteraard!

• Goed bezig

Super! Goed om te horen hoe de SR hierover denkt. Ik vind de 320 euro een eerlijk en goed onderbouwd bedrag. Heel veel succes bij de Geschillen Commissie.

• Claus Pauwper

Ja, nu heb ik meer inzicht in jullie denkwijze. Een brief van een krap A4'tje lijkt mij toch meer het niveau van een scholierenraad op het havo. Succes bij de Landelijke Geschillen Commissie.

• Mickey Mouse

meer meer meer..ik wil meer...geef me meer

• Wammes Waggel

Flauw hoor om over een woordje te beginnen. Ik vind het wel goed dat de SR eindelijk eens wat laat horen zo

• eenduidig?

Tja, schrijven is niet makkelijk natuurlijk. Maar als je schrijft dat de informatie "vrij eenduidig en zelfs onvolledig is", dan moet je toch echt eens op een cursus Nederlands. Dat je dan bijvoorbeeld het verschil leert tussen 'eenzijdig' en 'eenduidig'? Misschien een idee, in plaats van een bestuursjaar?

• Broer Konijn

Als ik me niet vergis krijgen studenten met een aanvullende beurs toch juist extra geld?

320,- is overigens ook een mooi riant bedrag. Kun je je college geld van betalen, de mogelijkheid om hier en daar een herkansing/practicum te doen en je houdt nog geld over ook. Goede deal dunkt me als je al reeds over de ambitie beschikt om een bestuursjaar te doen.

Lijkt me dat men er overheen kijkt dat een bestuursjaar, netzoals studeren, tegenwoordig gewoon een investering in jezelf is.

Re:ageer