Student - 7 november 2018

Blog: Een roep om meer diepgang en om méér koffiepauze!

tekst:
Angelo Braam

Met gemengde gevoelens las blogger Angelo Braam vorige week de blog van Donatella Gasparro. Een gebrek aan diepgang bij verschillende activiteiten is inderdaad een teleurstelling. Maar minder koffiepauzes? Nee, dat zou een ramp zijn.

© Sven Menschel

Ik moet toegeven, ik ben best wel een beetje verslaafd aan mijn kopje koffie. Zonder een bakkie in de ochtend blijf ik liever de hele dag in bed. Op de uni drink ik er ook wel een stuk of tien, mede mogelijk gemaakt door mijn koffiepasje van de studievereniging. En als ik 's avonds een keer tot in de nachtelijke uurtjes doorwerk dan is een espressoshotje ook geen overbodige luxe.

Koffiepauzes zijn voor mij dus erg belangrijk. Maar niet alleen om daadwerkelijk koffie te drinken. Het is ook het moment om te socializen met medestudenten én met leraren. En die momenten zijn sinds het begin van dit schooljaar vijf minuten korter geworden door het Extended Daytime Schedule (voor wie het nog niet wist: kortere lesuren en kortere pauzes om meer colleges in één dag te kunnen proppen).

Grapjassen
Ik ben behoorlijk geïntegreerd binnen mijn studie, maar door de weinige contacturen biedt de pauze wel de gelegenheid om even bij te praten met de mensen die niet tot mijn vaste vrienden behoren. Daarnaast hebben we tal van leraren die deelnemen aan superinteressante case studies, vol wijsheid zitten of simpelweg geweldige grapjassen zijn. De tien minuutjes zijn te kort om met de leraar aan de praat te raken, omdat deze tien minuutjes volledig nodig zijn voor college-gerelateerde vragen.

Kortere lesuren betekent dat docenten vaak aan het einde van het collegeblok in de stress schieten

Het lastigste aan deze verandering is dat het voor mijn gevoel vooral een negatieve invloed heeft op de diepgang van de colleges. Het merendeel van onze colleges zijn interessant en worden gegeven door personen die vaker wél dan niet inspirerend zijn te noemen. Praktijkervaring ligt vaak ten grondslag aan de inspiratie die ze bieden. Kortere lesuren betekent helaas wel dat ze minder over kunnen brengen, en dat ze vaak aan het einde van het collegeblok in de stress schieten omdat het college sneller is afgelopen dan verwacht. Het einde, dat bestemd is voor een conclusie waar alle wijsheid in samenkomt, wordt afgeraffeld en is daardoor toch een stuk minder diepgaand en inspirerend.

Correlatie
Natuurlijk snap ik dat een dergelijke maatregel noodzakelijk is geweest om een hogere toevoer van studenten te ondersteunen en om meer colleges in een dag te proppen. Maar is meer altijd beter? Een correlatie tussen de maatregel en toenemende stress die medewerkers en studenten van de WUR ervaren zal vast bestaan.

Ik wil eigenlijk nog wat meer kwijt over dit onderwerp, maar ik moet mij helaas naar het koffiezetapparaat haasten, ik begin wat te trillen.

Lees meer: