Student - 16 oktober 2019

Beeldvorming in het heilige land

3

Terwijl de Israëlische studenten nog vakantie hebben, steekt Resource-blogger en exchange-student Angelo Braam veel energie in het dieper doorgronden van zijn gastland. Net als veiligheid blijkt beeldvorming een belangrijk aspect van het dagelijks leven.

© Sven Menschel

Met snel twee pita’s met hummus in m’n mond gepropt, haast ik me vanochtend naar de universiteit, die op een halfuur loopafstand ligt. Als ik bijna op tijd voor de poort sta, moet ik een tijdje wachten voor de ingang. Tassen en paspoort worden gecheckt; studenten stromen verder. Alleen kan ik vandaag mijn paspoort niet vinden. En de security, die mijn gezicht allang kent, laat me níet binnen.

Verse instromers
In dit land-met-conflict zijn veiligheidsdiensten overal aanwezig, ook op de campus. Het is dagelijkse kost hier. De universiteit doet er ook niet geheimzinnig over: het heilige land heeft zo zijn veiligheidsrisico´s. Daarom werd tijdens de introductiedagen een heel dagdeel besteed aan veiligheid. In principe top, zo'n introductie, vooral gezien het feit dat met mij nog zo’n honderd andere internationale studenten vers instromen. Sommigen zijn voor het eerst in het Midden-Oosten en in veel gevallen weten ze niet meer over het conflict dan wat de NOS of Foxnews ze voorschotelt. Een objectieve introductie van Hebrew-U geeft ze vast een beter beeld.

Ongemakkelijk
Op deze onwetendheid speelde de uni goed in. De exchange-decaan stoomde ons in drie uurtjes door de culturele gebruiken van het land, de diversiteit en complexiteit, plus een snelcursus internationale relaties van het Midden-Oosten. Dat deed hij super; ik had aan een dag nog niet genoeg gehad om een verhaal van vergelijkbare kwaliteit te vertellen. Mijn enige kanttekening betreft de verboden die hij opdroeg: Lift niet! Vermijd de steden op de Westbank, en al helemaal Sinaï in Egypte!
Zijn verhaal was objectief genoeg, maar het voelde voor mij wat ongemakkelijk dat hij met name waarschuwde voor gebieden die door moslims worden bewoond. Een kern van waarheid hebben zijn waarschuwingen wel. Maar missen wij als exchangestudenten niet een deel van het verhaal door weg te blijven uit deze gebieden?

Tours naar synagogen of kibboetsen: hartstikke interessant, maar je vormt je er geen beeld van de niet-joodse bevolking


Gevaarlijke optelsom
Gelukkig zijn er meer manieren om jezelf te informeren over de veiligheidssituatie. Op de campus wordt genoeg georganiseerd voor de nieuwe internationale studenten (de Israëliërs hebben nog vakantie). Toch is dat nog geen garantie dat iedereen het hele plaatje krijgt voorgeschoteld. Je kunt bijvoorbeeld mee op tours naar synagogen en kibboetsen. Hartstikke interessant, maar een beeld van de niet-joodse bevolking van Israël vorm je je daar lastig. Een ander treffend voorbeeld is een informatieavond over het beruchte Israëlische security fence, onder Palestijnen ook wel de apartheidsmuur genoemd. Die avond werd verzorgd door de ontwerper van de muur zelf. Er werd die avond louter met haat gesproken over Palestijnen en de veiligheidsdreiging die ze vormen voor het Joodse volk. Hoewel veiligheidsrisico’s natuurlijk niet te ontkennen vallen, leidde de optelsom van alle verhalen van deze man tot een erg gekleurd beeld van de situatie. Een kenner kan het nog wel in perspectief plaatsen, maar voor de nieuwe, jonge internationale studenten kan deze beeldvorming gevaarlijk zijn.

Vrienden maken
Het is nog even afwachten van welke informatie het aankomende semester ons zal voorzien. Tot die tijd speelt ‘het land leren kennen’ zich toch vooral buiten de campus af: vrienden maken binnen alle partijen is een makkelijke stap naar beter begrip.

Re:acties 3

  • Je weet mee

    Het situatie tusse Isreäl en Palestijn is heel moelijk. elke kant heeft angst van de andere.

    Reageer
  • Je weet me

    Maar ik kan het begrijben en stemmen dat de Palestijnen of meesten van Palestijnen haat voor de israëlische bevolking hebben.

    Reageer
  • Je weet mee.

    Wat voor een interessente artikel! Ga zo door!.

    Reageer

Re:ageer