Nieuws - 14 oktober 2015

Juryvoorzitter Teacher of the Year: beloon de groeidiamant-docent

tekst:
Linda van der Nat

Over een paar weken gaat de Teacher of the Year verkiezing weer los. Jaco Slingerland, voorzitter van de kersverse studentenjury voor de jaarlijkse prijs, zou graag nieuwe gezichten zien op de lijst.

De jury van de Teacher of the Year Award. Van links naar rechts: Maaike Vollering, Sina Alea Kugis, Douwe de Vries, Jaco Slingerland en Vincenzo Calabrese. Teun Fiers staat niet op de foto.

Van 28 oktober tot 6 november kunnen studenten die langer dan een jaar in Wageningen studeren weer stemmen op hun favoriete docent. Een studentenjury, bestaande uit zes studenten van diverse studierichtingen, gaat vervolgens uitgebreid in gesprek met de vijftien docenten die de meeste stemmen weten te trekken. Op basis van die gesprekken stelt de jury een shortlist samen van de vijf beste docenten.  Een van hen wint de Teacher of the Year Award.

In het rijtje van favoriete docenten staan jaarlijks vaak dezelfde namen. Begrijpelijk, zegt Jaco Slingerland. ‘Ik heb zelf ook les gehad van Teachers of the Year als André van Lammeren, Arie Terlouw en Dolf Weijers en dat zijn wel de colleges geweest die me het meest zijn bijgebleven.’ Toch denkt hij dat de Teacher of the Year Award een mooie kans is om docenten in het zonnetje te zetten die het door toppers als Huub Savelkoul, Frits Claassen en Gert Peek doorgaans nét niet halen. ‘De focus ligt nu misschien te veel op de allerbeste, terwijl er zat goede docenten in Wageningen rondlopen,' aldus Jaco. 'De prijs is een prachtig initiatief om een docent die z’n werk supergoed doet te belonen, maar ook een ideaal concept om docenten te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen, zodat zij ook bij de top gaan horen.’

Dit betekent echter niet dat de jury oud-winnaars of -genomineerden van de shortlist zal weren, benadrukt Jaco. 'Bij het samenstellen van de shortlist gaat het de jury vooral om de vraag: wat doet de docent om zichzelf en studenten te verbeteren?' De zes studenten willen bijvoorbeeld weten of de docent vakinhoudelijk met de recente ontwikkelingen meegaat, of hij of zij gebruik maakt van social media, studenten stimuleert om buiten hun vakgebied te kijken en naast academische ontwikkeling ook oog heeft voor de persoonlijke ontwikkeling van de student. ‘Docenten hebben invloed, ze zijn het ideale voorbeeld voor studenten om verder te kijken dan hun neus lang is.'

Lees ook: