Wetenschap
Kopstukken

Zimbabwe lonkt voor Ken Giller

Ken Giller, de succesvolle Wageningse hoogleraar Plantaardige productiesystemen, overweegt zijn carrière voort te zetten in Zimbabwe. ‘Ik wil graag terug om de landbouwfaculteit van de University of Zimbabwe weer op te bouwen.’
Albert Sikkema

Giller werkte twintig jaar geleden drie jaar lang als hoogleraar Bodemkunde in Zimbabwe. Hij moest uit dat land vertrekken toen de regering van Mugabe de contracten van de hoogleraren uit Engeland, Nigeria en Kenia niet verlengde. ‘Ik ben een economische vluchteling’, zegt hij met ironie.

Braindrain

Maar nu Mugabe het veld heeft geruimd als president, ontstaan er misschien mogelijkheden in Zimbabwe om het landbouwkundig onderzoek weer op te bouwen. ‘Zimbabwe had de beste universiteit van Afrika op het gebied van boerenlandbouw in de negentiger jaren, maar heeft de afgelopen jaren te maken gehad met een enorme braindrain. Ik zou heel graag bijdragen aan de wederopbouw van de universiteit.’ Maar Giller wil alleen gaan als er in Zimbabwe sprake is van een echte regime change, als de huidige regering helemaal weg is.

Lees het hele artikel over Ken Giller hier.