Wetenschap

Zilveren legpenning voor Richard Visser

Hoogleraar plantenveredeling Richard Visser ontving vandaag de zilveren legpenning. Hij kreeg het ereteken na afloop van zijn honderdste promotie aan Wageningen Universiteit.
Rob Ramaker

Richard Visser krijgt de zilveren legpenning van rector Kropff. Foto: Sven Menschel

Rector magnificus Martin Kropff reikte maandagmiddag de penning uit. De rector memoreerde hierbij dat Visser de tweede Wageningse hoogleraar is die de mijlpaal van honderd promoties passeert. Hij is echter de eerst met honderd promovendi louter aan Wageningen Universiteit. En Visser heeft nog voldoende tijd voor meer promovendi, zei Kropff, aangezien hij nog jaren is verwijderd van zijn emeritaat.

De zilveren legpenning is een waardering voor mensen met ‘grote verdiensten voor Wageningen University en haar onderzoeksdomeinen’. Het ereteken werd inmiddels ruim dertig keer uitgereikt. Zo kregen Kofi Annan, oud-secretaris generaal van de VN, en emeritus hoogleraar Rudy Rabbinge, de penning. Ook Martin Verstegen, de eerste Wageningse hoogleraar met honderd promoties, mocht hem in ontvangst nemen.