Zijlstra opent watercentrum in Leeuwarden

Staand achter een katheder met borrelend water heeft staatssecretaris Halbe Zijlstra gisteren het expertisecentrum voor watertechnologie (CEW) in Leeuwarden geopend.

In het CEW gaan hogescholen Van Hall Larenstein en Noordelijke Hogeschool Leeuwarden samenwerken met het bedrijfsleven om de toepassing van kennis op het gebied van watertechnologie te verhogen. De hoop is dat de onderwijskwaliteit verbeterd, doordat vraagstukken uit het werkveld deel gaan uitmaken van de opleidingsprogramma’s. Het CEW richt zich onder meer op waterbesparende technieken, energieproductie uit en reiniging van afvalwater en recycling van meststoffen uit de landbouw.

Het bureau van het centrum is gevestigd op de VHL-vestiging in Leeuwarden. Hogeschooldirecteur Ellen Marks en Wetsus-directeur Cees Buisman zitten onder meer in de raad van toezicht van het nieuwe centrum.