Politiek

WSO en PSF lanceren nieuwe vakbond: Pulse

Op Facebook zingt het al een tijdje rond, maar volgende week is de officiële lancering. De Wageningse Studenten Organisatie (WSO) en studentenraadspartij PSF gaan samen verder als Pulse.

Tijdens de lanceringsweek organiseert Pulse op maandag 13 februari een debatavond over studentenhuisvesting en een dag later een groot feest in ‘t Gat. Op donderdag is er een borrelavond op het Arion, waarbij onder andere ­iemand van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) uitleg komt geven over de aankomende overheidsmaatregelen. De fusering van de studentenvakbond en de raadspartij heeft voorzitter a.i. Romy Appelman de afgelopen maanden flink wat hoofdbrekens bezorgd. ‘Het is heel verwarrend, want we dragen dezelfde naam, maar zijn twee organisaties. Pulse wil de situatie voor studenten beter maken. Een van de manieren om dat te doen is het beleid van de universiteit beïn­vloeden in de studentenraad. We willen het liefst een apart bestuur voor die tak, zodat de studentenraadsleden vrij en onafhankelijk van de vakbond kunnen werken.’ Denktank Tot aan de zomer zit Pulse nog in een overgangsfase. In de komende periode wil Appelman dat de vakbond goed gaat lopen. Voormalige WSO-diensten als de tweedehandsboekenwinkel, de bakfiets en de werkgroepen worden weer nieuw leven ingeblazen. Die werkgroepen worden de kern van Pulse, aldus Appelman. ‘Zij gaan actief aan de slag met bepaalde studentenonderwerpen, zoals huisvesting, internationalisering of onderwijs. Die werkgroepen zijn als het ware onze denktank, omdat ze middenin het studentenleven staan.’ Waar het hoofdkwartier van de nieuwe vakbond komt, is nog niet helemaal duidelijk. ‘De WSO zou verhuizen van Arion naar het Gebouw met de Klok, maar voor de studentenraadspartij is het han­diger om in Forum te zitten, in verband met vergaderingen. Hoe we dat gaan oplossen is nog even lastig, want erg veel ruimte in Forum is er niet. We overleggen daar nog over met de universiteit.