Worteltaart voor WUR is klaar

Studenten van het Rijn IJssel Vakcollege hebben een veganistische worteltaart gemaakt die morgen op de Markt wordt opgediend. Daarmee begint het verjaardagsfeest van de universiteit in de stad.
Roelof Kleis

Vita Parasmo (links) aan het werk met studiegenootje Dynande van Leijenhorst. © Roelof Kleis

Het aansnijden van de taart vormt het startpunt van het festival ‘100 jaar WUR in de Stad’ dat zaterdag en zondag plaatsvindt in het centrum. De taart, goed voor 500 personen, is donderdag en vrijdag gemaakt door eindexamenstudenten bmo (bakkerij, management en onderneming) van de Rijn IJssel Vakschool. Daar komt ook het recept vandaan. Van studente Vita Parasmo om precies te zijn.

Voedzaam’

Ik was toevallig die dag in de bakkerij toen de opdracht van de universiteit kwam om een taart te bakken’, vertelt ze. En het moest geen gewone slagroomtaart worden, maar iets wat meer aansluit bij WUR. Iets voedzaams en duurzaams dus. Parasmo gooide meteen haar recept in de strijd: een veganistische wortelcake. ‘Het recept heb ik gemaakt voor mijn broer, die binnenkort veganistisch restaurant Het Konijnenvoer gaat openen in Arnhem.’

taartFestival2.jpg

Het is geen grap, maar een knipoog naar hoe veel mensen naar veganistisch eten kijken. De zaak opent op vrijdag 13 juli en ook dat is geen grap.

Parasmo komt uit een familie van ondernemers. Voor het restaurant van haar vader maakte ze ook altijd de gebakjes en desserts.Hoofdbestanddeel in de taart is natuurlijk de wortel. Liefst 13 kilo wortels van biologische boerderij De Hoge Born zijn er in verwerkt. Het recept omvat daarnaast bloem en bakpoeder, maar ook gember, speculaaskruiden, zout, citroensap, sojadrink, vanille, agavesiroop, zonnebloemolie, walnoten en rozijnen.

Naden

De studentes maken het allemaal in hun vrije tijd; het lesprogramma zit er al op. De cake wordt overigens niet in een keer gebakken. Daar zijn zelfs de professionele bakblikken en ovens van het Rijn IJssel niet groot genoeg voor. Het zou bovendien onhandig zijn. De negen afzonderlijke cakedelen worden na het bakken op een groot tafelblad aan elkaar gelegd, waarna de naden netjes worden weggewerkt. Glazuur erover, wat versiering en klaar.

De taart wordt morgen om klokslag 12.00 uur aangesneden door burgemeester Geert van Rumund en Louise Fresco, bestuursvoorzitter van WUR. Vita Parasmo is ook ter plekke om taart uit te delen.