Gezondheid
Studentenleven

Workshop faalkunde en theater om beter met stress te leren omgaan

Studeren kan erg stressvol zijn. Een beetje stress kan geen kwaad en kan zelfs helpen goed te presteren, maar te veel is ongezond. Daarom wil Wageningen University studenten leren op een goede manier met overbelasting om te gaan.
Luuk Zegers

Surf your stress. © Wageningen University

‘Surf your Stress’ heet het door de universiteit opgezette project om studenten te leren met stress om te gaan. Dit project is opgezet door medewerkers en studenten. Het moet ervoor zorgen dat de dialoog over dit onderwerp op de universiteit wordt aangewakkerd en studenten handvatten te geven beter met stress om te gaan. In oktober en november worden de eerste evenementen georganiseerd, vertelt projectleider Esther Ruijters.

Ruijters: ‘Op 8 oktober is er een Time Out theatervoorstelling over stress en burnout bij jongvolwassenen. Professionele acteurs spelen deze voorstelling en ze betrekken het publiek actief om mee te praten over het onderwerp en hun eigen ervaringen.’ De voorstelling is in de Waaierzaal en wordt om 20:00 uur geopend door de Rector Magnificus Arthur Mol. Na afloop is er een borrel in het Time Out café in The Spot. ‘Daar kunnen mensen praten met de acteurs, psychologen, decanen, met elkaar en leuke activiteiten doen. Ook de drankjes zijn gratis.’ De voorstelling is in het Engels. Studenten kunnen zich gratis aanmelden voor de voorstelling op www.wur.eu/surfyourstress.

Surf your Stress week

Een maand later staat er een hele week in het teken van stress. Van 11 tot en met 15 november organiseren de projectgroep Surf your Stress, Vital@Work, sportcentrum De Bongerd en Thymos de Surf your Stress week. ‘In deze week wordt er een heel scala aan activiteiten georganiseerd om studenten en medewerkers meer tools te geven. Er zijn lezingen over wat het is, over social media en stress en over time management. Verder vind je er een workshop faalkunde, een workshop keuzestress, er zijn allerlei sportieve activiteiten, ontspanningsmassages en een stressballenbak.’ De activiteiten vinden overdag en ’s avonds plaats verspreid over de campus.

Last van stress? Ga dan naar de website www.wur.nl/surfyourstress voor meer informatie en tips. Indien je hulp nodig hebt, ga naar je studieadviseur, die kan je verder adviseren.