WE-pod mag passagiers vervoeren

De WE-pod mag vanaf nu passagiers vervoeren over de campus. Binnenkort worden er speciale bushaltes geplaatst op de route.
Roelof Kleis

Dat werd vanochtend in Plus Ultra bekendgemaakt tijdens een update over de voortgang van het project met de zelfrijdende auto. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft ontheffing verleend voor deze vorm van passagiersvervoer. De ontheffing geldt alleen nog maar de campus. Geregeld vervoer zal overigens pas in september van start gaan.

De ontheffing volgt na vele testritten op de campus, legt Alwin Bakker van de provincie Gelderland uit. ‘Het hele proces verloopt in stappen. We kregen eerst ontheffing om te mogen testen. Nu om passagiers te vervoeren op de campus en afhankelijk van de ontwikkeling straks voor het traject naar het station.’ Zelfs voor de officiële presentatie van de WE-podseerder dit jaar was een afzonderlijke ontheffing nodig om een paar honderd meter met passagiers voor Zodiac te mogen rijden.

Die strenge procedures heeft alles te maken met veiligheid, aansprakelijkheid en het feit dat wet- en regelgeving rond zelfrijdende auto’s nog in de kinderschoenen staan. Welly en Wurby, zoals de twee WE-pods zijn gedoopt, vallen in geen enkele categorie voertuigen. Eenspeciale ontheffing is daarom nodig. Pers en genodigden, waaronder de Gelderse gedeputeerde Conny Biezen, waren de eerste officiële passagiers van Welly.

Vervoer van gasten tussen de campus en station Ede-Wageningen is voorlopig nog niet aan de orde. Wel zullen de komende tijd testritten op het traject plaatsvinden om de WE-pods te laten wennen aan het traject. Een speciale app om ritten te bestellen is al wel af. De app is ontwikkeld en gemaakt door studenten van de HAN en ROC A12. Met de app kun je straksritten online bestellen.

Ondertussen wordt gewerkt aan de tweede fase van het WE-pod-project. Na de startfinanciering (zo’n 4 miljoen euro) door de provincie, is het de bedoeling dat WE-pod een doorstart krijgt in de regio Food Valley. Volgens gedeputeerde Bieze blijft de provincie op de achtergrond betrokken, maar bedrijven en gemeenten moeten de kar trekken. De WE-pod is met name bedoeld voor hospitalitry-achtige vervoersfuncties in bijvoorbeeld binnensteden.