Het echte werk

Wapens mee naar de klas

Wie? Iris Rijnaarts (24), masterstudent Nutrition and HealthWat? 6 maanden stage bij CTRAL, Texas A&M UniversityWaar? Texas, VS
Julia Schafer

‘CTRAL is een klinisch onderzoekscentrum binnen Texas A&M University dat zich focust op eiwitmetabolisme. Voor mijn stage heb ik data geanalyseerd en metingen voor vier studies gedaan naar hartfalen, longziekten en obesitas. Deze studies onderzoeken de relatie tussen eiwitmetabolisme, lichaamssamenstelling en spierkracht. Ik had een heel leuke tijd in Texas hoewel veel dingen daar anders zijn dan in Nederland. Traditie en school spirit zijn bijvoorbeeld erg belangrijk op Texas A&M University. Er studeren 70.000 mensen en de campus is even groot als de stad Wageningen.

TAILGATING

Het voelde soms alsof ik in een film beland was. Als ik uit eten ging, was het vaak ongezond en er waren feesten in het zwembad en er waren hallen speciaal voor linedance. De American football-wedstrijden van het universiteitsteam waren het hoogtepunt van elke week. De Texas A&M Aggies spelen in de hoogste divisie en er passen meer dan 100.000 mensen in het stadion op de campus. Kaarten voor wedstrijden zijn gewild en kunnen makkelijk 200 dollar kosten. Daarom bleven mijn vrienden en ik meestal in het park naast het stadion om mee te doen aan het traditionele tailgating. Dit betekent dat men op wedstrijddagen vanaf acht uur ‘s ochtends tenten opbouwt, barbecuet, spelletjes doet en drinkt. Ik ben ook een keer in het stadion naar een wedstrijd gaan kijken. In plaats van cheerleaders heeft Texas A&M vijf mannelijke ‘Yell Leaders’die door gebaren aangeven welke liedjes de toeschouwers moeten zingen en wat ze moeten roepen om het team te steunen. Het was spannend om deze sfeer een keer mee te maken.

Tijdens mijn stage vond de verkiezingscampagne plaats en ik merkte snel hoe gevoelig dit onderwerp was. Soms wilden mensen niet meer met je praten als je zei dat je de ideeën van de andere kandidaat beter vond. Hoe Amerikanen denken over wapens, vind ik bijzonder. Ze zien wapens als mogelijkheid om zichzelf te verdedigen en vorig jaar werd in Texas een wet aangenomen die toestaat dat studenten wapens mee naar de klas mogen nemen.

In Texas ligt alles ver uit elkaar en omdat ik geen auto had, miste ik mijn vrijheid een beetje. Het kan daar ook erg heet zijn. Zelfs om 7 uur ’s ochtends kon het al 38 graden zijn. Een duik in het zwembad bij mijn appartement was dan ook heerlijk.’