Wageningen solidair met slachtoffers Parijs

Ook Wageningen stond gisteravond stil bij de terreuraanslag die woensdag plaatsvond in Parijs. Op het 5-mei-plein kwamen zo’n honderd tot honderdvijftig mensen bij elkaar.
Romy Appelman

Foto’s: Sven Menschel

De aanwezigen betuigden hun steun aan de slachtoffers van de aanslag op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo. De burgemeester benadrukte de rol van Wageningen als stad van de vrijheid en riep een minuut stilte af. Daarna namen het bestuur van Internationale Islamitische Stichting Wageningen, Gelderlander-journalist Eric Wijnacker en student Tutku Yuksel kort het woord. Ze spraken allemaal hun afschuw uit over de aanslag en riepen op tot verdraagzaamheid. Ook rector magnficus Kropff was aanwezig.

Ook was er gelegenheid om een kaarsje aan te steken bij het vrijheidsmomnument. Het vrijheidsvuur bij het plein brandt sinds woensdag voluit om onze vrijheid te benadrukken. Tegelijk met de haastig georganiseerde bijeenkomst vonden in Parijs en overal in Europa manifestaties plaats.