Wageningen heeft weer eigen damesrugbyteam

Het is een dag die nog lange tijd in het geheugen van de Wageningse rugbyspelers en -fans gegrift zal blijven. Op 18 september werd, na een gat van bijna tien jaar, namelijk de eerste thuiswedstrijd van het damesteam gespeeld. De vrouwen behaalden een glorieuze overwinning.
Jessica Bernard

Wageningen speelt in het paars (Foto: Sven Menschel)

Voor WUR-studenten en Wageningse rugbyspelers was dit een ware droom die uitkwam, aangezien zij al jaren weer een volledig damesteam proberen samen te stellen. Het vorige damesteam viel in 2007 uit elkaar vanwege een gebrek aan leden. Nu het team volledig is hoeven de dames niet meer het hele jaar door vermoeiende trainingsreisjes naar Arnhem en Doetinchem af te leggen, waar het team onderdeel was van een cluster sinds 2007. De dames hebben nu een eigen veld bij Sportpark De Zoom, waar ze voor zowel trainingen als wedstrijden terechtkunnen.

Zinderende prestatie

De eerste wedstrijd van het Wageningse team zat bomvol zinderende prestaties. De sterke tegenstander kwam uit Utrecht. Desondanks wisten de Wageningers de wedstrijd naar hun hand te zetten door een betere verdediging, meer balbezit en constante try pogingen. Het Wageningse team wist de dominantie ook in de tweede helft vol te houden tot het einde van de wedstrijd. Het team won uiteindelijk met een score van 29-12.

Van jong tot oud

Het Wageningse damesteam is erg divers en heeft leden die in leeftijd variëren van 17 tot 50 jaar oud. De behendigheid en snelheid van de speelsters was ronduit geweldig en de Wageningse dames maakten ook grote indruk op de toeschouwers met hun rucks en line-outs. Ook op het vlak van teamgeest scoorde het team erg hoog: iedereen was elkaar constant aan het aanmoedigen. De meeste speelsters hebben het over ‘de familie’ wanneer ze over het team spreken en zij benadrukten hoe het spel hen met vrienden voor het leven heeft beloond. Aanvoerster Suzanne Petiet: ‘We zijn zo opgewonden dat wij voor het eerst sinds tien jaar ons eigen team weer hebben! We kijken erg uit naar meer rugby en mooie tijden.’

Nieuwe leden

Het Wageningse team heeft nu ook een oproep voor nieuwe leden. Voor iedereen die geïnteresseerd is heeft het Wageningse damesrugbyteam elke dinsdag om 19:45 introductiesessies en reguliere wedstrijden bij Sportpark De Zoom.