Vierde genomineerde voor Teacher of the Year: Arie Terlouw

Oud-Teacher of the Year Arie Terlouw is opnieuw genomineerd voor de docentenprijs. Die dierwetenschapper maakt kans om uitgeroepen te worden tot beste docent van 2015. Terlouw won de prijs ook al in 2007.
Linda van der Nat

De prijs opnieuw te winnen zou een ‘enorme opsteker’ zijn voor Terlouw, en ‘een stimulans om door te gaan met het geven van onderwijs’. Terlouw geeft onder meer de vakken Mens- en dierkunde I en II. Hij denkt dat zijn studenten hem niet alleen waarderen vanwege zijn didactische vaardigheden, maar ook omdat hij betrokken, enthousiast en consistent is.

In een interview uit 2008 zei hij over zijn stijl van lesgeven: ‘Ik probeer studenten te prikkelen om verder te gaan met de kennis die ik aanbied. Je kunt college geven als een kennisdouche. Dan kieper je tijdens een college een bak kennis over hen heen. Ik probeer dat niet te doen. Ik wil juist een vuurtje doen ontbranden in de student.’

Resource en Lara Minnaard, juryvoorzitter van de Teacher of the Year-verkiezing, wachtten Terlouw op na zijn tentamen om hem te verrassen met het nieuws van de nominatie. Terlouw is de vierde genomineerde. Ook Arie Nieuwenhuizen, Huub Savelkoul en Maria Forlenza zijn in de race.