Studentenleven

Van wijnmeester naar Wageningse master

Huub Lenders (55) maakte furore als biologische wijnbouwer in Portugal. Maar nu studeert hij in Wageningen om zijn ambities op het gebied van duurzaamheid waar te kunnen maken. 'Ik voelde me een ouwe kameel tussen de lammetjes'.

Veel studenten beginnen zonder veel levenservaring aan hun opleiding. Maar bij de masterstudie Management, Economics and Consumer Studies (MME) vinden we een opmerkelijke uitzondering op deze regel. Huub Lenders (55) lijkt zijn carrièrepad van achteren naar voren te volgen: hij begon zijn studie pas ná een succesvolle carrière als wijnboer in Portugal. Waarom zou iemand die, letterlijk en figuurlijk, al zo ver gekomen is, toch weer teruggaan naar de collegebanken? Dat heeft alles te maken met zijn droom van een helder duurzaamheidsmodel. We ontmoeten Huub tijdens de lunchpauze. Net als andere studenten heeft hij zelf bruine boterhammen meegenomen. Hoe voelt hij zich tussen hen? Lenders lacht. ‘Tijdens de schakelvakken zat ik in de groep bij een oud-klasgenoot van mijn dochter. Ja, dan voel je wel een beetje een ouwe kameel tussen de lammetjes.’ Maar in de masteropleiding zijn de studenten iets ouder. ‘Ik voel me nu meer mezelf. Meer nieuwsgierig dan ongemakkelijk.’ Het was zijn droom om in Wageningen te studeren, vertelt hij. Maar die droom moest dertig jaar worden uitgesteld. ‘Mijn vader was ziek in de tijd dat ik van de middelbare school kwam. Daarom moest ik op de boerderij werken.’ In 1989 vertrok hij naar Portugal. ‘Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging’, vertelt hij. Lenders kocht een verlaten stuk landbouwgrond en veranderde dat in een florerende wijngaard met een bed & breakfast erbij: lbergue do Bonjardim. Het was zo’n succes dat zelfs de Portugese staatssecretaris voor Landbouw een kijkje kwam nemen en over een ‘voorbeeldbedrijf’ sprak. Duurzaam model Voor de opleiding van zijn kinderen was Portugal echter een minder geschikte plek. Daarom nam het gezin in 2004 de beslissing om terug te keren naar Nederland. Huub Lenders ging zelf ook terug naar school: hij haalde zijn Master of Food & Agribusiness en kreeg een baan als docent bij een managementopleiding in Dronten. Ondertussen bleef hij samen met z’n vrouw ook de wijnboerderij in Portugal draaiende houden. Tot er in 2012 een nieuw keerpunt in z’n leven volgde. Hij nam ontslag en begon met de master in Wageningen om gehoor te geven aan een ambitie die zich in zijn nieuwe vaderland had ontwikkeld. ‘Daar was ik vanaf het begin bezig met biologische wijn, maar ik stuitte op de vraag hoe je dat kunt kwantificeren.’ Met de kennis van zijn opleiding wil hij een model ontwikkelen waarmee duurzaamheid voor een bepaald product meetbaar, en dus vergelijkbaar kan worden gemaakt. ‘Met mijn model kun je intensieve landbouw vergelijken met biologische. Je kunt het zien als een ‘footprint’ die wordt uitgedrukt in geld, maar daarbij wel uitgaat van sociale, ecologische en economische factoren.’ Studeren in Wageningen heeft voor Lenders iets van het verwezenlijken van een jeugddroom, maar inmiddels reikt zijn doel ­­verder dan het behalen van een ­papiertje. ‘Ik zoek professionals en studenten die me kunnen ­helpen om mijn model te reali­seren.’ Want Lenders heeft nog heel wat te doen. Later als hij groot is.