Van Hall Larenstein naar Velp

Hogeschool Van Hall Larenstein vertrekt na komend studiejaar uit Wageningen. De Wageningse opleidingen worden in 2015 in Velp ondergebracht. VHL wil daar een internationale campus realiseren met de Hogeschool Arnhem Nijmegen.
Albert Sikkema

Onderkomen van Van Hall Larenstein in Velp

De Wageningse opleidingen van VHL zitten nu nog in het Forum op de Wageningse campus, maar verhuurder Wageningen UR heeft de huurovereenkomst opgezegd per 1 september 2015. Daarom moest de hogeschool op zoek naar een nieuwe locatie. Vandaag maakte VHL bekend dat ze de Wageningse bacheloropleidingen Dier- en veehouderij, Bedrijfskunde en agribusiness en Voedingsmiddelentechnologie onderbrengt op haar vestiging in Velp. Voor de internationale masters van VHL wordt nog gekeken of die in Wageningen blijven worden aangeboden.

De verplaatsing van de opleidingen naar Arnhem heeft het gewonnen van het zoeken van alternatieve huisvesting in Wageningen, omdat de hogeschool synergievoordelen verwacht van een locatie minder. Bovendien wil VHL Velp met de nabijgelegen HAN in Arnhem een internationale kenniscampus realiseren in de omgeving van de huidige locatie. Voor dat plan bestaat steun in de Arnhemse gemeenteraad, meldt VHL.

Door het vertrek van VHL komt het Forum in 2015 volledig beschikbaar voor studenten van de universiteit. Die ruimte heeft de universiteit hard nodig door de groeiende studentenaantallen. VHL maakte tot november 2012 deel uit van Wageningen UR, maar werd ontvlecht na een bestuurlijke ruzie over de koers van de hogeschool.