Universiteiten willen in kleinschalig onderwijs investeren

Belangenorganisaties van universiteiten en hogescholen willen dat de regering het extra geld dat in 2018 vrijkomt voor onderwijs gebruikt voor intensiever en kleinschaliger onderwijs met meer docenten. Dat plan presenteerden ze afgelopen week aan minister Bussemaker. Tiny van Boekel, OWI-directeur van Wageningen University, staat helemaal achter deze wens.
Marijn Flipse

Foto: Guy Ackermans

Naast de investering in kleinschalig onderwijs zien de onderwijs- en studentenkoepels nog vier andere investeringsdoelen. Ze pleiten ook voor verdere professionalisering van docenten, meer begeleiding van studenten, aandacht voor talentontwikkeling en het realiseren van moderne onderwijsfaciliteiten. Van Boekel geeft aan dat Wageningen University al langer bezig is deze doelen te verwezenlijken. ‘We worden natuurlijk niet voor niks al twaalf jaar op rij verkozen tot beste universiteit van Nederland volgens de Keuzegids. Het intensieve en kleinschalige onderwijs komt wel onder druk te staan door de toenemende groei van studenten. Meer geld zou daarom erg welkom zijn. Al beslist de raad van bestuur natuurlijk waar dit naartoe gaat.’

Tiny van Boekel

Bij de leerstoelgroep Levensmiddelenchemie worden steeds meer online lessen gegeven om zo moderne onderwijsfaciliteiten te realiseren. ‘Ook practica worden op deze manier al gegeven. Door deze nieuwe manier van lesgeven wordt een andere opstelling van de studenten verwacht. Ze worden geacht van tevoren al actiever na te denken over onderwerpen. Maar ook de docent krijgt een andere rol. Het is niet meer alleen het oplepelen van een presentatie. Docenten moeten in staat zijn in een korte video de kern van hun boodschap te vertellen. Hiermee werken we aan verdere professionalisering van docenten. Het is ook een mooi voorbeeld van intensiever onderwijs, omdat we met minder docenten meer studenten kunnen helpen’, zegt Van Boekel.

Aandacht voor talentontwikkeling is er ook in de vorm van het Honours-programma. Dit is een uitbreiding van een bachelor-programma en biedt studenten 30 credits extra, te behalen in drie jaar tijd. Door het kleinschalige onderwijs is er veel begeleiding voor studenten in Wageningen. ‘Het goede en intensieve contact tussen student en docent staat hier hoog in het vaandel. We zijn volop bezig met het realiseren van al deze doelen, we moeten ons steeds blijven ontwikkelen’, aldus Van Boekel.