Universiteit Groningen vestigt campus in China

De Rijksuniversiteit Groningen gaat een campus in China openen. Zo’n tienduizend Chinese studenten kunnen er vanaf 2017 een RUG-diploma behalen. Ze moeten dan wel een jaar van hun opleiding in Groningen volgen.
Hoger Onderwijs Persbureau

<foto: het hoofdgebouw van de universiteitscampus die 34 vierkante kilometer groot is>

In aanwezigheid van premier Rutte heeft bestuursvoorzitter Poppema van de RUG deze week een samenwerkingsovereenkomst getekend met de stad Yantai en de China Agricultural University van Bejing. De nieuwe campus is al grotendeels gebouwd.

Het onderwijs- en onderzoekaanbod in China moet uiteindelijk een kopie worden van het Groningse aanbod. Dat zou betekenen dat onderwijskeurmeester NVAO de campus zonder meer kan goedkeuren. Alleen als de RUG in China nieuwe opleidingen wil aanbieden moeten die apart getoetst worden. De Chinese studenten krijgen alleen een Nederlands diploma als ze een jaar van hun opleiding in Groningen volgen.

Wageningen UR, die al samenwerkt met de Chinese Agricultural University (CAU) in China, is niet betrokken bij de campus en is verrast over het initiatief, zegt woordvoerder Simon Vink. Wageningen werkt samen met de CAU in Beijing, terwijl Groningen gaat samenwerken met CAU in de plaats Yantai, 700 kilometer ten oosten van Beijing.

In december tekende de CAU in Yantai ook al een overeenkomst met de universiteit van Dublin om te komen tot een ‘YanTai Dublin University’. Volgens die overeenkomst gaat de nieuwe universiteitscampus in Yantai zich richten op 1) life sciences; 2) engineering, mathematics and computer sciences, en 3) business, humanities and social sciences.

(Bericht van Hoger Onderwijs Persbureau, aangevuld door Albert Sikkema)