Studentenleven

Unitas terug in oude pand

Het bestuur van Unitas vergadert weer in het pand aan de Generaal Foulkesweg. De jongerenvereniging, die momenteel geen eigen onderkomen heeft, onderzoekt of alle activiteiten weer terug kunnen naar hun oude stek tegenover De Dreijen.
Linda van der Nat

In 2009 verliet Unitas de Generaal Foulkesweg vanwege financiële problemen. Sindsdien heeft de vereniging geen geluk gehad met nieuwe locaties. Het afgelopen jaar vergaderde het bestuur in het Volkshuis aan de Vergersweg en werd er apart ruimte afgehuurd voor feesten en activiteiten. Het Volkshuis werd echter te klein, waarop de vereniging weer verder moest kijken. Toen viel het oog op het pand aan de Generaal Foulkesweg, dat via een stichting van oud-leden van Unitas nog steeds bezit is van de vereniging, aldus Unitasvoorzitter Thijs Schepman.

‘Het pand staat te koop en is dus beschikbaar. Verder hebben we in Wageningen geen andere plek kunnen vinden om Unitas te huisvesten. Nostalgische redenen zijn dus niet doorslaggevend geweest bij de beslissing weer terug te keren.’ Sinds half november zijn alle kantoor- en vergaderactiviteiten weer op de Wageningse berg. De komende tijd gaat de vereniging verkennen of ook de rest van de activiteiten terug kan naar de Generaal Foulkesweg. Thijs: ‘Het is organisatorisch makkelijk om alles op dezelfde plek te hebben en het geeft ons de flexibiliteit om spontaan feestjes te plannen.’

Er is echter veel achterstallig onderhoud aan het pand, bekent de student Economie en beleid. ‘Sinds 2009 is er nauwelijks iets aan gebeurd. Toen we vertrokken zijn er delen van de elektra verwijderd en zijn de bierleidingen eruit geknipt, als souvenir. We hadden nooit gedacht weer terug te zullen keren. We moeten grondig verbouwen en de brandveiligheid verbeteren. Dat zijn flinke investeringen.’ Ook moeten de vereniging opnieuw een horecavergunning aanvragen. Thijs verwacht dat er ‘maanden, misschien wel jaren’ overheen gaan voordat alles rond is.

In de tussentijd blijft Unitas in overleg met andere verenigingen zonder eigen ruimte. De jongerenvereniging hoopt tot een constructie te komen waarbij ook andere verenigingen ruimte huren in het pand. ‘De stichting Wageningse bandjes is nooit vertrokken. Maar we hebben ook de interesse gepeild bij muziekcollectief Nachtdier en de christelijke studentenvereniging NSW Navigators. Misschien kunnen we er samen wat van maken.’

Meer hierover: