SustainaBul naar Wageningen en HU

Wageningen Universiteit en de Hogeschool Utrecht hebben zojuist de studentenprijs voor duurzaamheid in ontvangst genomen: de SustainaBul.
Hoger Onderwijs Persbureau

Ook drie andere onderwijsinstellingen horen bij de top: de Hanzehogeschool Groningen, de Radboud Universiteit Nijmegen en de TU Eindhoven. Ze kregen maar net iets minder punten van Morgen, de landelijke studentenorganisatie voor duurzaamheid.

De studenten vroegen de onderwijsinstellingen bijvoorbeeld of ze duurzaamheid een plek in hun curriculum hebben gegeven. ‘Dat heeft de Hogeschool Utrecht gedaan, zelfs in opleidingen als sociaal-juridische dienstverlening, waarbij je niet meteen aan duurzaamheid denkt’, zegt Kaja Sariwating van Morgen.

Ook hoe ze omgaan met catering (snoep in de kantine of niet, duurzame koffie of niet) weegt mee. ‘Vaak wordt die catering ingekocht’, weet Sariwating. ‘Dan kun je natuurlijk eisen stellen, zoals Wageningen doet.’

De onderwijsinstellingen konden niet zomaar ja of nee antwoorden, maar moesten ook met bewijsstukken komen. Bij sommige vragen viel dat wel mee. Kunnen alle studenten minors of cursussen volgen die op duurzaamheid zijn gericht? Bij andere vragen is het bewijs iets lastiger te leveren. Bijvoorbeeld: hoeveel lectoren of hoogleraren richten zich op duurzaamheid? De onderwijsinstellingen moesten functieprofielen en het aantal fte’s meesturen.

Zo waren er nog veel meer vragen. Of de onderwijsinstelling het drinken van kraanwater aanmoedigt, in plaats van water uit weggooiflesjes. Hoe het zit met afvalscheiding. Of de onderwijsinstelling de CO2-uitstoot van hun reizende medewerkers probeert te verminderen.

Vorig jaar won Wageningen de SustainaBulvoor de eerste keer.

Ranglijst van duurzame instellingen in hoger onderwijs

1. Wageningen University
  2. Hogeschool Utrecht