Studenten schrijven boek over biovoeding

Biologische stellingen onder de loep is al aan een herdruk toe. In dit boek toetsen vijf honoursstudenten tien bekende beweringen over biologisch voedsel, zoals dat het diervriendelijker is of zes keer zo veel land kost.
Anja Janssen

(Foto: Anja Janssen)

‘Er wordt veel over biologische voeding geschreven en beweerd wat niet altijd onderbouwd is’, zegt Maria-Franca Dekkers. De studente Internationaal land- en waterbeheer verdiepte zich samen met vier andere studenten in biologische voeding. Het resultaat van dit tweejarige Honoursproject is een toegankelijk boekje op basis waarvan consumenten gefundeerd keuzes kunnen maken.

Het duurde even voordat het idee van een boek ontstond. In de eerste maanden van hun project ‒ dat ze naast hun reguliere studieprogramma als bachelors uitvoerden ‒ waren de vijf studenten vooral bezig met vergaderen, brainstormen en zich oriënteren op het onderwerp. Zo interviewden ze deskundigen van het Louis Bolk Instituut en Bionext, bezochten ze een biologische beurs en deden ze een consumentenonderzoek op Utrecht Centraal.

Gebroken heup

‘Dat consumentenonderzoek leverde een aantal grappige uitspraken op’, zegt Tessa Canoy, die inmiddels net haar bachelor Levensmiddelentechnologie heeft afgerond. ‘Een oudere mevrouw bijvoorbeeld vertelde erg in biologische voeding te geloven, omdat dit goed was voor haar gebroken heup.’ Maar ook beweringen als ‘biologisch voedsel is veiliger’, ‘het is gezonder’ en ‘het is klimaatneutraal’ kwamen naar voren. ‘Vooral uit dit onderzoek zijn de onderwerpen voor ons boekje voortgekomen’, vult Dekkers aan.

In eerste instantie wilden ze uiteenzetten wat biologische landbouw en voeding is, te beginnen met de geschiedenis. ‘Maar we realiseerden ons dat zo’n opzet helemaal niet makkelijk wegleest. Vervolgens kwamen we op het idee van de stellingen’, aldus Dekkers. ‘Op die manier kom je meteen binnen bij de lezer.’ Canoy: ‘Je hoeft het boekje dan ook niet van voor naar achter te lezen, maar kunt kijken naar de thema’s die jou interesseren.’

Zes keer zo veel land

Elk van de vijf studenten onderzocht twee stellingen op basis van wetenschappelijke literatuur en interviews en schreef daar een hoofdstuk over. Ook gaven ze elkaar feedback en vroegen ze commentaar van hoogleraren. Dekkers wierp zich op de stelling van Louise Fresco dat het zes keer zo veel land kost om alles biologisch te verbouwen.

‘Daar kwam uit dat in de biologische landbouw gemiddeld zo’n 20 tot 25 procent meer land wordt gebruikt’, zegt Dekkers. ‘Maar ook dat dit heel erg verschilt per gewas en per land. Bijvoorbeeld hier in westerse landen, waar de productie heel hoog ligt, haalt biologische landbouw de productiviteit vaak iets naar beneden. Maar in landen waar de productie veel lager ligt, in Azië en Afrika, kan biologische landbouw de productiviteit juist omhoog halen, omdat het een veel betere bodemvruchtbaarheid oplevert.’

Dat genuanceerde beeld zien de twee studenten als rode draad door het boekje. ‘Je kunt niet zeggen: biologisch is goed of biologisch is slecht, het hangt heel erg af van wat jij als persoon belangrijk vindt. Als dat bijvoorbeeld dierenwelzijn is, kun je concluderen dat biologisch echt goed is, maar als je meer naar CO2-uitstoot kijkt, kan het iets minder goed zijn.’

Biologische stellingen onder de loep van Houkje Adema, Tessa Canoy, Maria-Franca Dekkers, Kirsten Goijvaerts en Douwe van der Leest is voor 7,50 euro te koop in Wageningen bij onder meer Kniphorst, molen De Vlijt, De Hoge Born, Vreemde Streken en Lazuur of te bestellen viabiostellingen@gmail.com.