Studenten maken vluchtelingen wegwijs in onderwijs

Tientallen Nederlandse studenten zijn als mentor actief geworden om gevluchte studiegenoten op weg te helpen in hun nieuwe thuisland. Maar in Wageningen komt het initiatief nog niet van de grond.
Linda van der Nat

Café The Spot in Orion. © Sven Menschel

Stichting UAF, die vluchtelingstudenten begeleid, heeft tweehonderd koppels gevormd dankzij een speciaal mentorprogramma, Refugees@Campus.

Met het mentoringprogramma hoopt het UAF dat vluchtelingen zich sneller thuisvoelen op onderwijsinstellingen en in de samenleving. De stichting wil in drie jaar tijd vijfhonderd koppels maken van Nederlandse studenten en vluchtelingstudenten. Na een jaar tijd staat de teller op tweehonderd. De meeste koppels studeren aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Haagsche Hogeschool, Fontys Hogescholen, Hanze Hogeschool en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

In Wageningen zijn er nog geen koppels gevormd. Dat komt omdat vluchtelingstudenten doorgaans niet kiezen voor de typische Wageningse opleidingen, aldus voorlichter Jasper Vink van UAF. ‘In 2016 waren de meest voorkomende studierichtingen Informatie, techniek en exact, Zorg en welzijn en Economie. Wageningse studies zijn momenteel minder goed vertegenwoordigd. Maar daar kan verandering in komen.’ Vink verwacht dat er in september wel mentoringkoppels in Wageningen van start gaan.

Studeren

Vluchtelingen gaan steeds vaker studeren. UAF kreeg vorig jaar 50 procent meer aanmeldingen dan in 2015: 2.100. Het UAF begeleidt vluchtelingen bij het kiezen van een studie of het vinden van een baan en helpt met financiële ondersteuning. Van de 2.100 vluchtelingen die zich hadden aangemeld in 2016, kreeg iets minder dan de helft steun. Twee derde van de aanmelders kwam uit Syrië. Andere herkomstlanden zijn Iran, Irak, Eritrea en Afghanistan.

Naar schatting doet een derde van alle hoger opgeleide vluchtelingen in Nederland een beroep op het UAF. De stichting wil in 2017 en 2018 telkens 1.500 nieuwe studenten aannemen.

Belangstellende studenten kunnen zich als mentor aanmelden via: www.uaf.nl/studentmentoring