Studenten: doe de deur op slot

Studenten doe de deur op slot, zegt de nieuwe veiligheidsadviseur van de gemeente Sita Hes. Onlangs was het raak op Droevendaal: weg duur Macbook.
Roelof Kleis

© Idealis

De insluipingen vonden twee weken geleden plaats in twee van de ‘barakken’ op Droevendaal. In beide gevallen ging het technisch gesproken om insluipingen, legt Hes uit. ‘Dat is politietaal voor inbreken zonder braakschade. Oftewel, de deur of het raam zat niet op slot. In een van beide huizen was een feestje aan de gang en stond de deur gewoon open.’ De dieven namen een meerdere laptops en portemonnees mee.

Samen met Idealis wil Hes studenten erop wijzen om de boel op slot te doen. Hes: ‘Zorg dat je deur op slot zit. Maak het inbrekers niet makkelijk. Inbraak zorgt voor een onveilig gevoel en leed. Er is iemand in je huis of kamer geweest die in jouw spulletjes heeft gesnuffeld.’ Volgens Hes is het aantal inbraken in Wageningen de laatste jaren wel afgenomen. ‘Maar het gebeurt nog steeds.’

Idealis voert in het voorjaar actie tegen inbraak. Bij kamers of huizen waar een raam of deur open staat wordt dan een folder tegen inbraakpreventie in de bus gedaan.