Speciaal programma voor megaslimme student

Superslimme studenten kunnen vanaf september 2013 waarschijnlijk een Honours Programma naast hun studie volgen. De ambitie voor een zogenaamd excellence programme is er al langer, maar nu zal het er ook echt van komen, heeft de universiteit aan de minister van EL&I laten weten.

Dacht je na een paar maanden studeren ‘is dit nou alles’? En haalde je in je eerste jaar al je vakken met hele hoge cijfers? Dan was je mogelijk geschikt voor wat straks het Wageningse excellence programme wordt. De universiteit stoeit al jaren met het idee, dat door veel andere universiteiten al is uitgevoerd. Studium Generale probeerde het met project waarbij studenten naar bijeenkomsten gingen en een verslag schreven. Aan het eind kregen ze een certificaat. Maar de plannen die nu in de steigers staan, gaan een stuk verder, vertelt beleidsmedewerker onderwijs Michèle Gimbrère: ‘We willen de beste studenten verzamelen en hen samen een intensief programma laten doorlopen. We mixen alle studies, want er komen niet veel mensen in aanmerking.’ Interdisciplinair samenwerken staat dus hoog in het vaandel. Eigen inbreng De Environmental Sciences Group (ESG) is afgelopen collegejaar al begonnen met een tweejarig Honours Programma als pilot. Elf studenten gaven zich op, en zeven kwamen er door de selectie. Daarvan is er eentje afgevallen. De overgebleven zes komen wekelijks anderhalf uur bij elkaar. Gezamenlijk werken ze aan een groot project, waardoor ze meer leren over elkaars achtergrond. Bovendien leren ze vaardigheden als voorzitten en samenwerken. Daarnaast volgen ze verdiepende vakken en is hun bachelorthesis diepgaander dan normaal. Bijzonder aan de aanpak van ESG is dat studenten veel eigen inbreng hebben. Ze kunnen zelf meebepalen waar ze over leren. Bij deze pilot wordt er nog veel gesleuteld aan het programma, dat als basis zal dienen voor de WU-brede opzet.