Wetenschap

Schoon kantoor levert beter werk op

Op een schone werkvloer wordt harder gewerkt. En we zijn in een schone omgeving ook tevredener over ons werk. Dat laat Wagenings onderzoek op kantoren zien.
Roelof Kleis

© Wikimedia Commons

Het lijkt nogal voor de hand te liggen. Natuurlijk is het prettiger toeven op kantoor als je bureau schoon is, er geen kruimels op je stoel liggen en er geen laagje stof op je beeldscherm zit. Maar heeft viezigheid ook invloed op de productie? Die vraag kan nu na Wagenings onderzoek met een volmondig ‘ja’ worden beantwoord. Poetsen loont voor de werkgever.

Metingen

De relatie tussen reinheid en productiviteit werd in het verleden ook al eens aangetoond, zegt Johan van Ophem (Urban Economics). ‘Maar de mate van schoonheid werd toen beoordeeld op basis van perceptie. Het nieuwe aan dit onderzoek is dat we naast en­quêtes ook fysieke metingen hebben gedaan. En de resultaten van beide methodes komen aardig overeen.’

9436477165_14433e1e33_o (1).jpgHet praktische werk werd uitgevoerd door student Mirte Horrevorts. Zij vond vijf min of meer gelijksoortige organisaties in de non-profit sector bereid om mee te doen aan het onderzoek. Het gaat om een school, een gemeente, twee stichtingen en een afdeling van WUR. Deelnemers vulden en­quêtes in over hun werk (snelheid, omvang en kwaliteit)

en de schoonheid van hun kantoor.

Fijnstof

Naast die subjectieve beleving werd de reinheid van de werkplek nauwkeurig in kaart gebracht aan de hand van internationaal erkende maatstaven van de schoonmaakbranche. De VSR (Vereniging Schoonmaak Research) sponsorde het onderzoek. Daarnaast werden de hoeveelheid en de grootte van het fijnstof gemeten. De metingen vonden steeds ’s ochtends plaats voordat er was schoongemaakt.

We houden kennelijk niet zo van viezigheid, niet thuis en ook niet op het werk

Johan van Ophem

De resultaten zijn volgens Van Ophem eenduidig. Een schonere werkomgeving leidt tot een significant hogere productie en tevredenheid over het werk. Maar hoevéél meer iemand produceert is niet duidelijk. Van Ophem: ‘Hoe sterk het verband is, kun je er met deze methodes niet uithalen.’ Maar het verband is volgen hem wel een signaal naar directies. ‘De schoonmaak is vaak een populair onderdeel binnen de organisatie als er bezuinigd moet worden.’

Opvoeding