Ruim 6 procent meer eerstejaars

Wageningen blijft groeien. Volgens de laatste cijfers van de universiteit hebben zich dit jaar 2779 eerstejaars studenten ingeschreven. Vorig jaar rond deze tijd waren dat er 2616. Dat betekent een groei van ruim 6 procent.
Linda van der Nat

Het gaat om studenten die zich voor het eerst voor een studie in Wageningen inschrijven. Eerstejaars masterstudenten die in Wageningen ook hun bachelor deden, zijn dus niet meegerekend.

De groei van de instroom van bachelorstudenten is bescheiden. Het aantal nieuwe eerstejaars groeide van 1418 in 2014 naar 1469 dit jaar, zo’n 4 procent. De groei zit met name bij de masteropleidingen, die een groei van 12 procent mochten optekenen. 1253 studenten meldden zich dit jaar voor het eerst aan bij Wageningen University voor een master, tegen 1116 vorig jaar. Vooral het aantal studenten uit niet-EU landen nam toe.

Het totaal aantal ingeschreven studenten is dit jaar gegroeid met 8 procent. Op dit moment studeren er 9885 studenten in Wageningen. Het merendeel hiervan (5092) is masterstudent.