Resource: vechten om een Veni

In Resource 2 een reportage over drie jonge wetenschappers die in de race zijn voor een Veni-beurs. Verder blijkt uit onderzoek dat we de campus maar saai vinden. En natuurlijk zijn er foto's van de AID.

De V-factor

Met 250.000 euro onderzoeksgeld kun je als je jonge wetenschapper je carrière een behoorlijke boost geven. De strijd om de Veni-beurzen van NWO is dan ook stressvol en enerverend. Resource volgde ruim een half jaar lang drie jonge Wageningse onderzoekers bij het aanvraagtraject: het onderzoeksplan, de presentatie voor een panel van wetenschappers en natuurlijk de uitslag. We maakten hoogtepunten en dieptepunten mee van een proces dat bepalend is voor de toekomst van de kandidaten.

Imposant maar saai

‘Een weiland waar iemand een blokkendoos ondersteboven heeft gekieperd’: een onderzoek van honoursstudenten naar onze beleving van de campus levert duidelijk niet alleen positieve reacties op. Waarom is de campus zoals hij is? Wat vinden studenten en medewerkers daarvan? En gaat er nog wat veranderen?

Druppelen op het randje

Hoogleraar Karin Schoën maakte met haar onderzoeksgroep een microchip die perfecte, gelijkvormige druppels produceert op microniveau. Met een doorsnee van niet meer dan een paar micrometer. Daarmee kan straks mogelijk een emulsie gemaakt worden die stabieler en energiezuiniger is dan de huidige methodes.

Verder in deze Resource:

– Aalt Dijkhuizen over de opening van het academisch jaar en de komst van Maxima.

– Foto’s van de AID.

– Onze nieuwe columnist: Kees van Veluw