Provincie werft studenten voor WUR

De provincie gaat studenten werven voor WUR. Een University Partner Challenge moet samenwerking met buitenlandse universiteiten opleveren die die studenten leveren.
Roelof Kleis

© James Montgomery, Library of Congress

Dat is de kern van een wedstrijd die de provincie heeft uitgeschreven om hoogopgeleid toptalent in de wetenschap, techniek en ICT naar Gelderland te lokken. De provinciale bemoeienis vloeit voort uit een flink tekort aan hoger opgeleid personeel. Driekwart van de werknemers in het zuiden van midden van de provincie zegt moeite te hebben met het vinden van dit personeel.

Dat cijfer komt uit een onderzoek dat organisatieadviesbureau Berenschot, salarisdienstverlener ADP en Performa Uitgeverij vorig jaar juli publiceerden. Landelijk zegt iets meer dan de helft van de werkgevers moeite te hebben met het vinden van hoogopgeleide mensen. Gelderland steekt daar dus ongunstig bij af. Afgelopen jaar werden volgens de onderzoekers in Gelderland 6500 vacatures op hbo- en wo-niveau niet vervuld.

Unilever

De Challenge moet buitenlandse universiteiten opleveren die samen willen werken met de universiteiten in Wageningen en Nijmegen of de Hogeschool Arnhem Nijmegen. De opzet is om buitenlandse studenten via hun studie aan een van deze instellingen kennis te laten maken met de provincie en grote werkgevers als Unilever Foods (op de campus), Alliander (energie) en de Kaak Groep (bakkerijen).

De Challenge moet ‘op termijn’ 10.000 buitenlandse toptalenten werven voor studie en werk in Gelderland. De wedstrijd richt zich met name op universiteiten in het Verenigd Koninkrijk en de VS. Volgens de provincie is er vanuit het Imperial College in Londen en de Ohio State University interesse om samen te werken door middel van een satellietcampus of door gezamenlijke studieprogramma’s in het leven te roepen.

Jury

Plannen voor samenwerking moeten voor de zonnewende op 21 maart worden ingediend. Een jury, met daarin onder meer Rens Buchwald van de Raad van Bestuur van WUR, selecteert de beste voorstellen voor uitwisseling met onderwijs en bedrijfsleven. De winnende instellingen worden uitgenodigd naar de regio om kennis te maken. De provincie betaalt de kosten.