Proeven van andere culturen (fotoserie)

Oezbeeks eten, Chinese muziek en feesten op z’n Afrikaans. Tijdens One World Week van 30 maart tot en met 5 april konden studenten en medewerkers genieten van de grote culturele diversiteit in de WUR-gemeenschap. Resource nam een kijkje bij een Chileense wijnproeverij en een Nepalees feestje.
Milou van der Horst

Foto: Sven Menschel

Latijns-Amerikaanse deuntjes schallen door het volle Impulse-gebouw, dat versierd is met blauw-wit-rode vlaggen met een ster erop. Het ruikt hier naar wijn. Chileense wijn, wel te verstaan. Chileense WUR-studenten verzorgen in het kader van One World Week een wijnproeverij.

Ruim honderd studenten en medewerkers nippen aan hun glas, voor sommigen al het laatste van de vier glazen wijn die ze konden proeven. ‘Ik ben al wel een beetje aangeschoten,’ zegt chemisch analist Guillaume ten Dam. Naast hem op de tafel staat een schaal met sopai pilla’s, gefrituurd pompoenbrood met een pittige saus. ‘De hapjes moesten er wel bij, anders val ik om.’ Echt lekker vond hij ze alleen niet, net als de wijn. Promovendus Ying Deng is daarentegen enthousiast. ‘Dit is echt hoge kwaliteit. Boven verwachting.’ Ze wist niet dat Chili een grote exporteur van wijn is.

Hoewel het publiek gemengd is, klinkt er wel opvallend veel Spaans – met de bijbehorend volume. Vorig jaar liep de proeverij uit op een spontaan Latijns-Amerikaans feest met tweehonderd mensen, waardoor WUR dit jaar de grens op honderd deelnemers stelde. Binnen een paar dagen waren de inschrijvingen vol, vertelt Begoña Arellamo van de Chileense studentenorganisatie.

Nepalese lekkernijen

De bezoekers in stadshuiskamer Thuis kijken verbaasd op van hun bord met Nepalese lekkernijen als er opeens schelle Aziatische muziek uit de speakers klinkt. Nu pas snappen ze waarom de stoelen in rijen staan. Vier Nepalese studenten beginnen te dansen in traditionele jurken van rode en blauwe stof. ‘Dit is heel cool,’ roept de Italiaanse masterstudent Alice Caranchini enthousiast. Ze baalt ervan dat we in Europa niet zulke dansen en kleding hebben.

Caranchini is een van de bezoekers van het feestje dat de Nepalese studentengemeenschap verzorgt in het kader van One World Week. Ook de Wageninger Jacqueline Kok is erop afgekomen. Ze kijkt naar bezoekers die nu wat onwennig de dansbewegingen van de elegante danseressen proberen te imiteren. ‘Daar zijn wij zo houterig bij.’

De Nepalese studenten komen voorbij met een grote pan. De inhoud blijkt een bekende smaak te hebben: rijstepap. Alleen dan met uien erin. Ook worden er gefrituurde hartige koekjes en een kruidige salade uitgedeeld. Lois Dejalle, vrijwilliger bij Thuis, vindt het allemaal heerlijk. ‘Normaalgesproken proef je eten uit landen als Nepal niet. Ik vind het zo leuk aan One World Week dat dat nu wel kan.’

Fotoserie

Fotograaf Sven Menschel kreeg allerlei voedsel, drank en dans voor zijn lens tijdens One World Week. Hij maakte de volgende fotoserie.

One World Week - Food, Drinks & Dance