Prijsvraag studenten VHL: ontwerp kenniscampus

Les krijgen op een landgoed wat jij mede hebt ontworpen. Een dergelijke droom kan werkelijkheid worden voor derde- en vierdejaars studenten van Van Hall Larenstein en Helicon in Velp. De directie van VHL heeft een prijsvraag uitgeschreven om de 'Lege Plek van Landgoed Larenstein' op te vullen.

In november vorig jaar ging het oude klooster dat op de VHL-campus stond, tegen de vlakte. Er lag een wens het landgoed uit te laten groeien tot een ‘groene kenniscampus’, met naast onderwijs ook onderzoek en andere bedrijvigheid, maar een concreet plan voor de kale zandvlakte was er nog niet. Daar is nu verandering in gekomen. ‘De studenten kennen het landgoed, ze komen er dagelijks en leren er hun planten. Dit is een ontzettend leuke mogelijkheid om er meer vormend mee om te gaan,’ vertelt Marianne van Lidth de Jeude, voorzitter van de jury die de inzendingen gaat beoordelen. Op de invulling kunnen de studenten zich helemaal uitleven, aldus de oud-docente van de hogeschool, zolang het maar past binnen de context van het huidige park en een maatschappelijk thema heeft (zoals stadslandbouw of natuurbeleving). ‘Het uitgangspunt is samenwerking, dat is de basis. In elk groepje moet een student Tuin- en Landschapsinrichting zitten, een student Bos en natuurbeheer en/of een student van Helicon. We willen dat ze elkaar inspireren.’ De studenten kunnen tot vrijdag 23 november hun ontwerpen inleveren. In de jury zitten naast Van Lidth de Jeude opdrachtgever Rien Komen en de docenten Marius Christaans, Brechtje Horsten en Jan van Merriënboer. Van Lidth de Jeude: ‘Ik ben gevraagd omdat ik in het verleden vaker prijsvragen heb uitgeschreven en begeleid. Ik was altijd bezig met studenten te verleiden mee te doen aan dergelijke uitdagingen omdat het belangrijk is om een blik buiten de deur te werpen. Ik heb geen idee of deze prijsvraag populair is onder studenten. We laten ons verrassen.’ In het gesloopte kloostergebouw was tot 1973 een klooster en opvoedingsgesticht gevestigd. Daarna kwam er een vmbo-school in. Het pand stond anderhalf jaar leeg voordat het uiteindelijk afgebroken werd.