Premier Rutte luidt academisch jaar in

Minister-president Mark Rutte houdt op 3 september een toespraak bij de opening van het nieuwe academisch jaar van Wageningen University. Ook Phil Hogan, Eurocommissaris voor landbouw en rurale ontwikkeling, zal spreken.
Albert Sikkema

©Shutterstock.com

Rutte was al eerder op bezoek bij WUR, maar niet in functie als premier van Nederland. In 2014 kwam hij als VVD-voorman naar Wageningen om de gemeenteraadsverkiezingen voor zijn partij te ondersteunen. Hij beantwoordde toen tijdens een soort ‘College Tour’ in Orion vragen van Wageningse studenten.

Stijve nek

Waar Rutte zijn toespraak tijdens de opening van het academisch jaar op richt, is nog niet bekend. Rutte kent Wageningen goed, ook van ontmoetingen buiten Nederland. Dit jaar kwam hij WUR-delegaties tegen op handelsmissies naar China en India. De minister-president geeft hoog op over Wageningen: ‘Met stijve nek wordt tegen Wageningen opgekeken’, zei hij bij zijn bezoek in 2014.

Slimmere landbouw

Eurocommissaris Phil Hogan was twee jaar geleden nog in Wageningen om met bestuursvoorzitter Louise Fresco te overleggen over het Europese landbouwbeleid. ‘De landbouw moet slimmer en groener worden, zodat de sector kan bijdragen aan de ambitieuze klimaat- en duurzaamheidsdoelen van de EU’, vertelde hij toen aan Resource.

Hogan vraagt WUR geregeld om advies bij het opstellen van zijn innovatie-agenda. Ook was hij te spreken over het pleidooi voor een Europees voedselbeleid dat Krijn Poppe en Louise Fresco hielden tijdens de Mansholt-lezing in 2016 in Brussel.