Het echte werk

‘Precies als in American Pie’

Wie? Rik Brugman, zesdejaars BiologieWat? Onderzoek naar de celwandgroei van de wortels van ArabidopsisWaar? Stanford University, Verenigde Staten

Veel vooroordelen die we hebben over Amerika zijn waar. Voor heel weinig geld kun je heel veel fastfood kopen. Als je een sandwich met ham bestelt is-ie ook écht goed belegd. Met ongeveer een heel pakje ham. Maar er zijn ook grote tegenstellingen. Texanen bijvoorbeeld zijn heel conservatief, hebben allemaal een geweer. Maar inwoners van de bay area, waar ik zat, zijn weer heel progressief: ze rijden allemaal in een Prius. En ze zijn juist heel erg met hun gezondheid bezig. Je hebt er allerlei goedlopende biologische supermarkten. Ik deed onderzoek naar de celwandgroei van wortels van Arabidopsis, een plantje dat veel gebruikt wordt voor onderzoek. Mijn lab was onderdeel van Stanford University. Het was 24 uur per dag open en er wordt dan hard gewerkt. Op een universiteit waar je 40.000 dollar aan collegegeld betaalt, ga je natuurlijk ook niet uit je neus lopen eten. Dat zie je ook terug aan het uitgaansleven op de campus. Feestjes in de fraternity houses – allemaal genoemd naar Griekse letters – beginnen meteen na het eten en zijn om één uur al afgelopen. Kun je de volgende ochtend weer prima aan het werk. Ik had het niet verwacht, maar die feestjes zijn ook precies zoals in American Pie: met z’n allen beer pong spelen. Met de bekende biertrechters. Erg leuk was Burning Man, een festival midden in de Californische woestijn. Zestienduizend mensen brengen een week door in een soort geïmproviseerde hippiestad, van stroom voorzien met generatoren. 24 uur per dag zijn er feestjes en kunsttentoonstellingen. Er is geen geld, maar iedereen brengt wat mee om te delen. Milk and cookies, was het idee achter onze bijdrage: we hebben ladingen koekjes gebakken en liters white russians gemaakt. Ter afsluiting van het festival werd een grote houten man in brand gestoken, als symbool voor vergankelijkheid.