Economie

Plant-e bij meest innovatieve bedrijven ter wereld

Plant-e, een spin-off van Wageningen University, is één van de meest innovatieve technologiebedrijven ter wereld. Dat stelt het World Economic Forum.
Koen Guiking

Plant-e is verkozen tot één van de 49 Technology Pioneers 2015. Het Wageningse bedrijf maakt systemen om energie af te tappen bij plantenwortels en dit om te zetten in elektriciteit. ‘Deze erkenning door het World Economic Forum toont aan dat we niet zo maar een stel “gekke wetenschappers” zijn met een mooi idee maar dat we echt iets te bieden hebben’, reageert Nanda Schrama, manager bij Plant-e.

Er zijn al enkele systemen van Plant-e in gebruik in Nederland. Op het dak van NIOO staat een eerste versie van het systeem, waar al vier jaar data worden verzameld, in Ede brandt ledverlichting in een vangrail op plantenstroom (zie foto) en in Zaandam voorzien planten een lichtkunstwerk van elektriciteit. Een schoolplein in Zeist krijgt nog deze zomer honderd vierkante meter aan stroom leverende planten als energievoorziening voor een wifi-hotspot.

De mogelijkheden van de technologie zijn enorm, legt Schrama uit. Plant-e ontwikkelt bijvoorbeeld een tube system dat ingegraven kan worden in drassige natuurgebieden, zoals uiterwaarden of veenweidegebieden. ‘Dan creëer je dus een heel nieuw verdienmodel’, aldus Schrama. De natuur als schone energiecentrale. Een pilot met dit buizensysteem hoopt Plant-e snel aan te kunnen kondigen. ‘In het lab werkt de techniek. Nu willen we buiten gaan testen.’ Het vinden van financiering voor die test is in volle gang.

Zo’n nominatie door het World Economic Forum kan nieuwe deuren openen, verwacht Schrama. ‘We zijn nu twee jaar lang gratis onderdeel van het netwerk van het WEF. We zijn bijvoorbeeld uitgenodigd voor het “Summer Davos” in september in China. Op dat soort bijeenkomsten wordt ook gesproken over klimaatverandering en energieproblematiek. Een goede gelegenheid dus om onszelf op de kaart te zetten.’

Op 5 augustus, de dag dat de Technology Pioneers bekend gemaakt werden, stond de telefoon bij Plant-e roodgloeiend. ‘We waren bij de NOS, BNR, RTLZ en er kwam een fotograaf langs van het ANP. Bovendien had de Financial Times een paginagroot artikel over de awards, waarin wij ook werden genoemd. Ik verwacht dat dit wel iets gaat doen voor ons’, zegt Schrama, die enkele maanden geleden toevallig over de Technology Pioneers Awards las en besloot het inschrijfformulier in te sturen.