Petitie tegen urenregistratie bij AFSG

Medewerkers van de universiteitstak van de Agrotechnology and Food Sciences Group (AFSG) protesteren met een petitie tegen de plicht hun uren te verantwoorden. De registratie zou bureaucratisch zijn en geen draagvlak hebben op de werkvloer.
Rob Ramaker

Tekening: Henk van Ruitenbeek

Urenregistratie is alleen nuttig voor onderzoekers die meerdere projecten hebben met een variabele planning, vindt initiatiefnemer Sam Molenaar, PhD-student bij Milieutechnologie. Voor onderzoekers met slechts één project is het een ‘overbodige exercitie’. Het zou efficiënter zijn wanneer zij hun schema aan het begin van het jaar doorgeven en aan het eind, waar nodig, bijstellen. Sinds gisterochtend hebben zo’n vijftig mensen – waaronder enkele hoogleraren – de oproep ondertekend.

‘Dit is eigenlijk een enorm non-issue’, zegt Molenaar, ‘maar deze aanleiding maakt achterliggende frustraties zichtbaar. Hoe wordt de universiteit gefinancierd? Waarom moeten medewerkers zich zo sterk verantwoorden?’ Hij hoopt dat in Wageningen, in navolging van Amsterdam, zulke discussies ontstaan. Volgens Molenaar lukt dat, gezien de hoeveelheid mailtjes en berichten die hij ontving, aardig. ‘Het is net als in een huwelijk. Je maakt ruzie om niets, maar daar zit altijd iets achter.’

Stop deze tijdverkwistende onzin, laat onderzoekers optimaal hun tijd kunnen besteden aan hun werk.

Gatze Lettinga

De directie van AFSG begrijpt het sentiment. ‘In iedere organisatie waar uren geschreven moeten worden, is het algemene geluid dat men dit heel vervelend vindt. Dat is begrijpelijk, dat vinden wij ook’, zegt Annemieke Beers, directeur bedrijfsvoering bij AFSG. Verantwoording is echter een eis van financiers en zij betalen niet uit wanneer dit niet in orde is. Beers wil het werk graag makkelijker maken en staat open voor suggesties. ‘Wij willen graag met de mensen hierover in gesprek [..], en dat zullen wij binnenkort organiseren.’

Het is niet nieuw dat WUR-medewerkers hun uren moeten verantwoorden. Wel is de universiteit op 1 januari overgestapt naar MyProjects, een nieuw softwarepakket dat al werd gebruikt binnen DLO. Het pakket werd binnen AFSG eind februari, een maand later dan gepland, in gebruik genomen.

Molenaar startte zijn petitie naar aanleiding van een mail van Gatze Lettinga, emeritus hoogleraar Milieutechnologie. Lettinga reageerde op een eedere mail over MyProjects die AFSG Finance and Control verstuurde naar een lijst medewerkers, zonder de geadresseerden in het BCC-veld te zetten. ‘Stop deze tijdverkwistende onzin’, schreef hij, ‘laat onderzoekers optimaal hun tijd kunnen besteden aan hun werk.’ In een latere mail nam hij geen woord terug. Hij Lettinga het onacceptabel dat gemotiveerde onderzoekers hun tijd moeten verkwisten aan bureaucratie.