Studentenleven

Paasvuur Navigators verplaatst naar Orion

Studentenvereniging Navigators Wageningen (NSW) zal het jaarlijkse paasvuur dit jaar ontsteken op een andere locatie. De traditionele plek is in bezit is genomen door het lustrum paviljoen.
Kenneth van Zijl

© Sven Menschel

De aangewezen plek is de hoefijzervorm bij de fietsenkelder van Orion. En dat is dichterbij het gebouw dan bij voorgaande edities. Kans dat Orion beschadigd raakt door de vlammen is uiterst gering.

Om het paasvuur daadwerkelijk te mogen ontsteken, moet de organisatie aan een drietal voorwaarden voldoen. ‘De universiteit heeft, als eigenaar van de grond, toestemming gegeven’, zegt Jan van de Pol, mede-organisator van het paasvuur, ‘de enige voorwaarde is, dat de grond niet mag lijden onder het vuur. Dat voorkomen we door het vuur te bouwen op een laag van grof zand. Na het vuur wordt het zand en de as verspreid over het grasveld. Dat is vruchtbaar voor de grond.’

Waanzinnig groot vuur

De gemeente Wageningen gaat over de omvang van het vuur. Er is nu een vergunning afgegeven voor een vuur van drie meter in doorsnee en twee meter hoog. ‘Het is ook niet de bedoeling om een waanzinnig groot vuur te bouwen. Het gaat om een gezellige studentenbijeenkomst’, aldus Van de Pol.

Op de dag zelf moet de organisatie met de brandweer bellen. Afhankelijk van weer en wind verlenen zij toestemming. ‘Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat als het heel droog is en het harder waait dan windkracht 4, we geen vuur mogen bouwen’, zegt Van de Pol.

Het Paasvuur is op 4 april vanaf half negen. Een uur eerder, om half acht, start een wandeling vanaf het bomenkunstwerk bij Forum. Op drie plekken langs de route, zal de betekenis van het paasvuur worden verteld en uitgebeeld. Mocht 4 april niet doorgaan dan is de reservedatum 23 april.