Studentenleven

Op naar de Klimaattop in Peru

Na een bloedstollende verkiezingsstrijd trok WUR Alumnus Jonathan Lambregs uiteindelijk aan het langste eind. Hij mag als VN-jongerenvertegenwoordiger uitkomen voor België bij de volgende klimaatbijeenkomst van de Verenigde Naties, eind 2014 in Peru.
Karst Oosterhuis

Amper 2 maanden afgestudeerd van de WUR en nu al op VN-niveau actief, dat heeft voormalig student Climate Studies, Jonathan Lambregs uit België op woensdag 4 december voor elkaar gekregen. Op de verkiezingsavond, gehouden in de Vlaamse Koninklijke Schouwburg in Brussel, wist hij de jury voor zich te winnen.

De jury nam haar besluit op grond van een vijf minuten durende speech die alle acht kandidaten moesten houden en op basis van de stemmen die online werden uitgebracht. Een promotiefilmpje waarin Jonathan zijn visie deelt, werd in een week tijd 1.000 keer bekeken en ook in Wageningen werd het filmpje vaak gedeeld en ‘geliked’ op facebook. Veel studenten zullen Jonathan nog kennen als hèt gezicht van de Vlaamse Reus waar hij gedurende zijn studie Belgische biertjes tapte.

De jury van de Vlaamse Jeugdraad had duidelijk moeite met de beslissing, want pas na meer dan een uur werden kandidaten uit hun lijden verlost. De ontlading bij Jonathan was dan ook groot: ‘Ik ben heel erg blij dat ik België nu mag gaan vertegenwoordigen. De afgelopen weken waren erg intensief, maar ik realiseer me ook dat het echte werk voor mij nu pas begint, ik sta te popelen.’

Terwijl de uitkomsten van vorige klimaattoppen toch vooral teleurstellend waren en vol met compromissen zaten, hoopt Jonathan dat er dit keer meer concrete afspreken worden gemaakt om het tij te doen keren. Daarbij wil hij als afgevaardigde van de jeugd ook een luisterend oor zijn om te weten te komen wat echt leeft onder zijn eigen generatie. In zijn speech stelde hij: ‘De beslissingen mogen niet langer blijven hangen, dat willen wij als huidige generatie niet als testament nadragen aan deze wereld.’