Natuur & milieu

Op de tandem van Nijmegen naar Den Haag voor de VN klimaattop

VN-jongerenvertegenwoordigers Emma Clemens en Martijn Visser (WUR-alumnus) gaan dwars door Nederland fietsen en onderweg zo veel mogelijk jongeren spreken over klimaat en duurzaamheid. Eindbestemming: het Binnenhof.
Luuk Zegers

Martijn Visser tijdens VN-bijeenkomst in Bonn. © Martijn Visser

Visser en Clemens trappen op maandag 11 juni af in Nijmegen. Met de tandem fietsen ze vervolgens naar Wageningen, Utrecht, Woerden, Gouda, Rotterdam en Den Haag, waar ze op vrijdag 15 juni aankomen. Onderweg spreken ze met middelbare scholieren, studenten en andere jongeren over klimaatverandering (de ‘Talanoa‘ dialoog). De input die Visser en Clemens verzamelen, overhandigen ze in Den Haag aan premier Mark Rutte en gaat ook mee naar de VN klimaattop in Polen.

Pantarijn, Ceres, WUR

Maandag 11 juni komt de tandem aan in Wageningen. Visser en Clemens gaan onder andere in gesprek met havo 4 van het Pantarijn, de studentenraad van de WUR, studentenvereniging Ceres, studieverenigingen, burgemeester Geert van Rumund en WUR-bestuursvoorzitter Louise Fresco. Dinsdagmiddag vertrekken de jongerenvertegenwoordigers naar Utrecht.

Parijs

Kersvers WUR-alumnus Visser (MSc Forest and Nature Conservation) is bezig met zijn tweede en laatste jaar als VN-jongerenvertegenwoordiger. ‘Met de huidige maatregelen gaan we ‘Parijs’ niet gaan halen. In plaats van het afgesproken maximum van 1,5 graden opwarming gaan we momenteel richting de 3,5 graden. Wij gaan met jongeren in gesprek om te kijken welke maatregelen zij zelf kunnen nemen, en wat ze van de overheid verwachten.’

Campus van de toekomst

Het gesprek moet niet te abstract blijven, vindt Visser. ‘We willen in de belevingswereld van jongeren blijven. Met de studentenraad bespreken we wat de universiteit kan doen, en hoe de campus van de toekomst eruit ziet. Op de middelbare school gaat het meer over: hoe zie jij je dorp of stad over tien jaar?’

Visser heeft niet getraind voor de fietstocht. ‘Het wordt een uitdaging, zeker op zo’n tandem. Maar ik heb er zin in.’ NOS op 3 zal de fietsweek volgen.