Onderwijsbudget stijgt met 20 miljoen

Het aantal studenten in Wageningen blijft razendsnel groeien en toch slaagt de universiteit er in om de uitstekende onderwijskwaliteit op peil te houden, getuige de nieuwe topklassering in de Keuzegids Hoger Onderwijs. Hoe doet ze dat toch? Door meer geld in het onderwijs te steken. Wageningen UR besteedt 20 miljoen euro meer aan onderwijs dan…
Albert Sikkema

Acht jaar geleden, toen Martin Kropff aantrad als rector, liepen er zo’n 4.500 studenten rond in Wageningen. Dit studiejaar is dat aantal gegroeid naar 8.400 studenten. En het einde van de groei is nog niet in zicht. De laatste Open Dag van de universiteit trok een recordaantal van 2.750 scholieren naar Wageningen, een indicatie dat er volgend jaar weer meer eerstejaars studenten voor Wageningen kiezen.

‘We groeien met handhaving van onze kwaliteit’, zegt een trotse Kropff. Dat komt door de wijze van onderwijsfinanciering in Wageningen. ‘Opleidingen en leerstoelgroepen die meer studenten trekken, krijgen meer geld.’ Zo is het onderwijsbudget (zonder de kosten voor de onderwijs –en studentenfaciliteiten) de afgelopen zes jaar gegroeid van grofweg 51 naar 71 miljoen euro. Dat is een stijging van bijna veertig procent. ‘Daardoor kunnen we de kwaliteit hoog houden’, stelt de rector.

Dat extra geld voor onderwijs komt uiteindelijk van de studenten (het collegegeld) en vooral van het ministerie van Economische Zaken. Punt is wel dat het ministerie de studentengroei niet direct volledig honoreert. Om dat financieringstekort te dichten, heeft de raad van bestuur de afgelopen jaren grofweg zes miljoen euro in het onderwijs voorgefinancierd, zodat de opleidingen nagenoeg onmiddellijk profiteerden van de studentengroei.

Ook de andere universiteiten krijgen meer geld van de overheid als hun studentenaantal groeit. Maar die hebben vaak een andere verdeelsystematiek, waardoor de extra inkomsten niet altijd aan het onderwijs ten goede komen, zegt Kropff.