Wetenschap
Gezondheid

Nuttige eiwitten tegen astma in melk

Koemelk kan tot allergie leiden bij baby’s, maar bevat ook verschillende eiwitten die ons beschermen tegen astma en hooikoorts. Maar welke van de 400 eiwitten in melk zijn het?

Joost van Neerven heeft drie eiwitten in rauwe melk én borstvoeding op het oog die de immuun-afweer stimuleren. Die wil hij benutten voor betere babyvoeding. Pasgeboren kalveren en baby’s krijgen via de melk van hun moeder eiwitten binnen die het prille immuunsysteem beïnvloeden. Daardoor slaat dat immuunsysteem niet voortdurend op tilt in de darm van de zuigeling als zich lichaamsvreemde voedingsstoffen aandienen. Bovendien helpen de eiwitten in de bescherming tegen bacteriën en virussen. Het gaat waarschijnlijk om zogenaamde cytokinen en immuunglobulinen, die ervoor zorgen dat de baby minder allergische reacties ontwikkelt. De nuttige eiwitten zitten in rauwe – onverhitte – melk. Ze worden afgebroken bij sterke verhitting. Daarom zitten er wat minder gezonde eiwitten in de gepasteuriseerde melk die wij in de winkel kopen, terwijl ze vrijwel geheel zijn verdwenen in de sterk verhitte UTH-melk. Alle consumptiemelk wordt verplicht verhit, omdat rauwe koemelk ziekmakende bacteriën kan bevatten. ‘We kunnen de voordelen van rauwe melk dus nog niet uittesten bij mensen’, zegt Van Neerven. Toch weet hij dat de onverhitte melk het immuunsysteem versterkt. Kinderen op de boerderij hebben minder last van allergie. Dat komt omdat ze vaker rauwe melk drinken, blijkt uit epidemiologisch onderzoek. Voor een review-artikel in het Journal of Allergy and Clinical Immunology heeft Van Neerven studies op het gebied van allergie, borstvoeding en koemelk-eiwitten naast elkaar gelegd. In rauwe melk en borstvoeding zitten dezelfde eiwitten, alleen loopt de concentratie aan eiwitten uiteen. Hij vindt meerdere eiwitten die vermoedelijk het immuunsysteem versterken en bijvoorbeeld invloed hebben op de ontwikkeling van astma. Voor de zuivelsector is dit beschermende effect van melk op allergie nieuwe informatie, zegt Van Neerven, die onderzoeker is bij Friesland-Campina en één dag in de week werkt bij de leerstoelgroep Celbiologie en Immunologie van de universiteit. ‘We hebben altijd naar het gevaar van rauwe melk gekeken, omdat er ziekmakende bacteriën in kunnen zitten. Maar daarmee kun je je doel – gezondere melkproducten – voorbij schieten.’ Hij wil meer onderzoek doen naar de functie van deze immuunsysteem-versterkende melkeiwitten, voor toepassing in nieuwe zuivelproducten voor ouderen en in babyvoeding.