Studentenleven

Nu ook zumba met vluchtelingen

Een avondje zumba dansen, een voetbalwedstrijd, roeien bij Argo en rugbyen. Het zijn slechts een paar voorbeelden uit de brainstorm georganiseerd door student Douwe de Vries om studenten en vluchtelingen samen te laten sporten.
Linda van der Nat

Foto: Douwe de Vries

Een oproep op Facebook en een bericht in Resource leverde de student International development studies tientallen reacties op van studenten die met hem mee wilden denken over sportieve activiteiten voor de vluchtelingen in de Proces Opvang Locatie (POL) in Wageningen-Hoog, die zich volgens Douwe behoorlijk vervelen. Gisteravond was er een informatiebijeenkomst om alle ideeën op een rijtje te zetten en een plan de campagne te maken.

Er kwamen ongeveer vijftien mensen op de bijeenkomst af, aldus Douwe, die allemaal structureel betrokken willen zijn. ‘We hebben in kleine groepjes gebrainstormd over activiteiten die we kunnen organiseren voor de vluchtelingen. Alle ideeën hebben we op grote A3-vellen geschreven. Dat varieerde van voetballen en rugbyen tot samen dineren.’

Aan het einde van de avond hadden zich twee commissies gevormd die nu actief aan de slag gaan met een aantal ideeën. Het meest concrete plan: een avondje zumba. Op 16 maart gaat dansdocent Rachel van Ooteghem van de Bongerd samen met een paar studenten de heupen losgooien op de POL aan de Keijenbergseweg.

Douwe gaat zich intussen inzetten om een voetbalwedstrijd te regelen met studenten en vluchtelingen. ‘Dat kan op de locatie of op de velden van De Bongerd, maar het is mijn streven om in het stadion van Wageningen te spelen. Dat lijkt me echt hartstikke mooi.’