nog vijf maanden voor ESG en Slingerland

Kun je als directeur nog fatsoenlijk functioneren als al je hoogleraren het vertrouwen in je hebben opgezegd? Ja, vindt de raad van bestuur. De directeur waar het om draait is Kees Slingerland, directeur van de Environmental Sciences Group (ESG). Een maand geleden zegden de achttien leerstoelhouders van de kenniseenheid het vertrouwen in hem op. Directe…
Roelof Kleis,Albert Sikkema

Daarmee leek het pleit voor Slingerland beslecht. Maar de raad van bestuur besloot dat Slingerland zijn tweede bestuurstermijn, die in mei 2015 afloopt, kan uitzitten. Over de komende vijf maanden zijn ‘werkbare afspraken’ gemaakt. De directeur blijft alle directietaken vervullen, maar zit het maandelijks overleg met de hoogleraren niet langer voor.

Met dit besluit lijkt de raad van bestuur de kool en de geit te sparen. De rebellerende hoogleraren krijgen niet hun zin – direct vertrek van Slingerland – maar worden door de raad van bestuur ook niet veroordeeld voor muiterij. Het bestuur kiest geen partij – de twistende partijen moeten het samen oplossen de komende maanden. Slingerland heeft in de afgelopen jaren weinig vrienden gemaakt bij ESG. De eigenzinnige en onverzettelijke directeur heeft er tal van conflicten opzitten met zijn personeel, die soms tot voor de rechter werden uitgevochten. Slingerland, die Alterra door een moeilijke periode loodste met afnemende budgetten voor natuuronderzoek, heeft de naam een harde leider te zijn. Aimabel naar de buitenwacht, maar dwingend en onbuigzaam naar zijn medewerkers. De ondernemingsraad houdt zich over het ontstane conflict met de hoogleraren vooralsnog op de vlakte.

Het personeel van de ESG weet niet goed waar ze nu aan toe is. Strikt genomen was dit een conflict tussen de directeur en 18 chefs van de universiteit, maar het gebrek aan vertrouwen in de leiding leeft breder. Maar ook Slingerland zal voelen dat hij niet het volle vertrouwen heeft gekregen van de raad van bestuur voor de komende maanden – hij is aangeschoten wild. Daarom is iedereen er bij gebaat dat Slingerland snel ‘een nieuwe uitdaging’ vindt.